Vývojové tendence domácího zpravodajství ČTK
Tendencies of development in internal news service of ČTK
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64319Identifikátory
SIS: 152828
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájek, Roman
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Česká tisková kancelář, ČTK, zpravodajství, domácí zpravodajství, zpravodajské agentury, médiaKlíčová slova (anglicky)
Czech news agency, media, news, home service, news agenciesDiplomová práce "Vývoj domácího zpravodajství ČTK" se zaměřuje na proměnu domácího zpravodajství České tiskové kanceláře v letech 1993 až 2013. Na počátku 90. let agentura začala fungovat jako veřejnoprávní instituce, která ale musela obstát na tržním principu. Postupem času začala pracovat bez státních dotací, musela přistoupit k výrazným úsporám a propouštění, přesto rozšiřovala své služby i okruh klientů a bojovala s konkurencí. Tato práce se snaží zodpovědět otázku, jakým způsobem se zmíněné změny odrazily ve zpravodajství. Sleduje, jakým způsobem se vyvíjel počet zpráv, jejich stavba a forma, zaměřuje se také na práci s tematickými kategoriemi, se zdroji, citacemi a titulkem. Jako metoda výzkumu byla zvolena kvantitativní obsahová analýza vzorku vytvořeného na základě principu dvou konstruovaných týdnů z roku 1993 a 2013. Celkem bylo z hlediska 12 oblastí výzkumu analyzováno více než 770 zpráv. Teoretický základ pro tuto práci tvořila metodologie výzkumu médií a zdroje, které se věnovaly historii a fungování ČTK včetně jejích každoročních výročních zpráv.
The diploma thesis "Development of Home service in the CTK" focuses on the changing news production in the Czech News Agency (CTK), a dominant national news agency in the Czech republic, between 1993 and 2013. From the very beginning of 1990's the agency started to be a public service institution, but obliged to earn money on its own. Already in 1990's it stopped receiving state subsidies, having to severly cut its costs and reduce the number of employees. Despite this,CTK increased range of its services as well as number of clients and also fought succesfully its competitors. This thesis tries to answer the question how have these changes influenced the news service. It follows the changes in number of published news articles, structure of the articles and also focuses on application of chosen theme categories, sources, quatations and with the title. Quantitative content analysis has been chosen as a method of research, using two sampled weeks in 1993 and 2013. There were more than 770 news articles analysed, focusing on 12 areas of research. Theoretical ground for this thesis consisted of methodology of media research as well as sources on CTK's history and function, including its annual reports.