Mocný stisk nemocných: zobrazení fyzicky postižených hrdinů v TV seriálu Hra o trůny a jeho publikum optikou disability studies
Powerful push of patients: display physically disabled heroes in TV series game of thrones and its audience through the lens of disability studies
diploma thesis (DEFENDED)

Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64339Identifiers
Study Information System: 139521
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
publikum, hra o trůny, fanouškovství, disability studies, tělesně postižení, ortodoxie moci, kvalitativní výzkum, zakotvená teorie, interpretativní přístupKeywords (English)
audience, game of thrones, fandom, disability studies, disabled people, relations of power, qualitative research, grounded theory, intepretative approachTato práce se zabývá způsoby identifikace tělesně postižených fanoušků seriálu Hra o trůny s jejich oblíbenými a neoblíbenými postavami a odpovídá na otázky: Jakým způsobem si fanoušci s tělesným postižením vybírají oblíbené či neoblíbené postavy? Jakým způsobem se s nimi identifikují a jak souvisí jejich interpretace s jejich vlastními životními zkušenostmi souvisejícími s postižením? Jak jejich sociální realita ovlivňuje jejich vnímání mediální reality? Výzkum odhaluje ortodoxie moci dominantní ideologie způsobilosti, vůči kterým se "nemocní" a "bezmocní" podvědomě vymezují; popisuje do seriálu projektované těžkosti, které postižení představuje, strategie jednání z tohoto jevu vycházející a způsob, jak do toho vstupuje okolí; a v neposlední řadě potvrzuje sociologické premisy prohlubování empatie na základě různých dimenzí vlastních identit a zkušenosti. Kvalitativní výzkum publika vychází z polostrukturovaných rozhovorů, využívá interpretativní přístup a výsledky jsou kódovány pomocí metody zakotvené teorie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis discusses the ways of how physically handicapped fans of Game of Thrones, a television series, identify with characters like or dislike and answers the questions how physically handicapped fans choose who they favour and who they don't, how they identify with them and how is their interpretation linked to their own experience of being handicapped and how their social reality influences how they perceive the media reality. The research reveals orthodoxies of power of the dominating ideology of being fit, against which "the ill" and "powerless", define themselves, albeit subconsciously; it describes the difficulties, connected with their handicap, which they project into the series, behaviour strategies resulting from this phenomenon and how the world around interferes; and, last but not least, it confirms sociological premises of deepening empathy on the basis of different dimensions of one's own identities and experience. The qualitative research of audience is based on semi- structured interviews and deploys the interpretative approach, while the results are coded using the method of anchored theory. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)