Možnosti aplikace konceptu otevřeného vzdělávání na českých univerzitách
Application possibilities of the concept of open education at Czech universities
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64454Identifiers
Study Information System: 124775
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Kopecký, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
bariéry ve vzdělávání, digitální propast, distanční vzdělávání, e-learning, ICT - informační a komunikační technologie, informační společnost, On-line výukové moduly, Open University, Otevřené vzdělávací zdroje, terciální vzdělávání, vzdělávací zdroje, vzdělávání bez hranicKeywords (English)
barriers in education, digital divide, distance learning, Education Without Borders, e-learning, ICT - information and communication technologies, information society, learning resources, OER - Open Educational Resources, online learning modules, Open University, tertiary education4 Abstrakt: V bakalářské práci je na úvod pojednáno o teoretických a filozofických východiscích, které se týkají specifik vzdělávání v postmoderní společnosti. Následuje vymezení historického vývoje distančního vzdělávání. Stěžejními body práce jsou charakteristika The Open University a iniciativy Open Educational Resources. V obou případech je použita SWOT analýza, v níž je zahrnuto rovněž obecné zhodnocení výhodnosti užití e-learningu. Konkrétně v případě The Open University je nejprve shrnut historický vývoj v souvislostech společenských změn 60. až 90. let 20. století. Následuje zhodnocení aktuálního stavu z více hledisek. Stěžejním úkolem je seznámení se s aktuální vzdělávací nabídkou a novými trendy, které tato instituce nastoluje. V případě OER je nejprve kladen důraz na definiční vymezení a konkrétní výstupy inciativy jak v oblasti institucionálního zázemí, tak konkrétních realizovaných projektů neziskového i soukromého sektoru. Závěrečná část práce je věnována průzkumu aktuálního stavu českých univerzit, konkrétně nabídce distančního vzdělávání, e-learningových kurzů a míře otevřenosti přístupu ke studijním materiálům. Autor bakalářské práce si všímá konkrétních předností a slabin a navrhuje možná vylepšení stávajícího stavu. V samotném závěru práce, kromě shrnutí zjištěných poznatků, nabízí...
5 Abstract: In the introduction the theoretical and philosophical bases are discussed and related to specifics in education in postmodern society. The following are definitions of the historical development of distance education. The key elements of the work are characteristic of The Open University and Open Educational Resources initiative. In both cases, the use SWOT analysis in which it is included also a general appreciation of the advantages the use of e-learning. Specifically, in the case of the Open University is first summarized the historical development in the context of social change from 60th to 90th years of the 20th century. Following evaluation of the current state of the multiple viewpoints. The challenge is to become familiar with current educational offer and new trends that raises this institution. In the case of OER is first placed emphasis on the definition and delimitation of specific outputs inciativy both the institutional background and specific projects implemented non-profit and private sectors. The final part is devoted to a survey of the current state of Czech universities, namely offer distance learning, e-learning courses and degree of openness of access to educational materials. Author 's notes specific strengths and weaknesses and suggests possible improvements to the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
E-learning a jeho používání z pohledu výuky společenských věd.
Defence status: NOT DEFENDEDRůžanská, Hana (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 24. 4. 2015Disertační práce přináší komplexní pojednání o současných moderních metodách výuky včetně e-learningu. V úvodu práce, který přibližuje její obsah, smysl, východiska a cíle, je za hlavní cíl práce stanoven záměr analyzovat ... -
Zhodnocení možností aplikace webinářů pro pracovníky v oblasti školství v Libereckém kraji
Defence status: DEFENDEDNovotný, Jakub (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Date of defense: 21. 9. 2012Práce je zaměřena na oblast synchronního online vzdělávání prostřednictvím virtuálních učeben a na realizaci tzv. webinářů. Z formálního hlediska je text práce členěn na dvě části. V teoretické části se autor věnuje ICT a ... -
Vytvoření e-learningového kurzu pro předmět technologie grafiky na střední odborné škole
Defence status: DEFENDEDNová, Eliška (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 5. 9. 2024Diplomová práce se věnuje zásadám tvorby e-learningového kurzu pro obor grafický design na střední odborné škole. Cílem práce je návrh e-learningového kurzu pro předmět technologie grafiky pro žáky třetího ročníku. Teoretická ...