Ergoterapeutická intervence u dětí s poruchou vnímání tělesného schématu
The intervention in Occupational Therapy for children with perception disorder of body schema
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64544Identifiers
Study Information System: 155735
Collections
- Kvalifikační práce [4504]
Author
Advisor
Referee
Krivošíková, Mária
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
9. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ergoterapie, tělesné schéma, dyspraxie, senzorická integrace, vývoj tělesného schématuKeywords (English)
Occupational therapy, body scheme, dyspraxia, Sensory Integration, process of body schemeBAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmení autorky: Andrea Smrčková Vedoucí práce: Bc. Barbora Ředinová Název bakalářské práce: Ergoterapeutická intervence u dětí s poruchou vnímání tělesného schématu Abstrakt bakalářské práce: Tato bakalářská práce se zabývá vývojem tělesného schématu, jeho poruchami v dětském věku a možnostech ovlivnění, především senzorickou integrací. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření přehledného manuálu o vývoji tělesného schématu od perinatálního období, ve kterém je neopominutelnou složkou, po novorozenecký, kojenecký, batolecí a předškolní věk, kdy jsou možnosti ovlivnění poruchy nejefektivnější a zajišťují kvalitní výsledky. Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje nejčastěji používané pojmy týkající se těla a tělesného vnímání, vývoj vnímání, konkrétní diagnózy, u kterých se vyskytuje porucha tělesného schématu, způsoby hodnocení a terapie. Praktická část obsahuje dvě kazuistiky předškolních dětí s diagnostikovanou dyspraxií, u nichž jsem vyhodnotila poruchu tělesného schématu. Z praktických poznatků vyplývá důležitost správného fyziologického vnímání a negativní dopady poruchy na motorické dovednosti ve všech oblastech. Klíčová slova: Ergoterapie, tělesné schéma, dyspraxie, senzorická integrace, vývoj tělesného schématu
This thesis deals with process of body scheme, its disorders in childhood and the possibility of influencing, mainly due to the sensory integration. The aim of this bachelor thesis is to create a synoptic manual on processing of body scheme from the perinatal period when the creating of body scheme is an indispensable component, to neonatal, infant and toddler age, when the possibilities of influencing the disorders are the most effective and provide good results. The thesis is divided into two parts; one is theoretical and the other practical. The theoretical part describes the commonly used terms relating to the body and body perception, perception development, specific diagnoses, where the body image disorder is present, methods of evaluation and therapy. The practical part describes two case studies of preschool children diagnosed with dyspraxia, in which the body scheme disorder is analyzed. For practical knowledge there is an importance of proper physiological perception and negative impacts of disturbances on motor skills in all areas. Key words: Occupational therapy, body scheme, dyspraxia, Sensory Integration, process of body scheme