Emoční inteligence a přístupy k jejímu poznávání a měření
Emotional intelligence and approaches to its cognition and measurement
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64736Identifikátory
SIS: 150200
Kolekce
- Kvalifikační práce [23747]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Niederlová, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Koncept emoční inteligence, měřicí metody, emoce, modely, využití emoční inteligence, emoční kvocientKlíčová slova (anglicky)
Concept of emotional intelligence, measurement methods, emotions, models, use of emotional intelligence, emotional quotientCílem této práce je poskytnout přehled vývoje pojmu emoční inteligence, nejvýznamnějších konceptů zabývajících se tímto tématem a metod sloužících k jejímu poznávání a měření, které jsou spojené s modely. Pro dobrou orientaci v tématu je také vysvětlen a definován pojem emocí a aplikace emoční inteligence ve vybraných oborech. V empirické části je cílem vytvoření návrhu na vznik nové metody, jež by sloužila ke kulturně specifickému měření emoční inteligence. Jednalo by se o metodu, která využívá integrovaný model a kombinuje přístup sebehodnotících dotazníků s metodou FACS a MSCEIT. Výzkum by měl na velkém stratifikovaném vzorku zjistit, jestli nově vytvořená metoda měří validně úroveň emoční inteligence díky paralelní validizaci s MSCEIT. Nakonec jsou popsané možnosti využití metody a samotného výsledku, vyjádřeného emočním kvocientem, v praxi.
The purpose of this study is to provide an overview of the development of the concept of emotional intelligence, the most important concepts dealing with this topic and the methods used for its recognition and measurement, which are associated with models. For better orientation in the topic, the concept of emotions and emotional intelligence applied in selected fields is also explained and defined. In the empirical part, the research is designed to create measurement methods of emotional intelligence, which utilizes the integrated model and combines the self-assessment questionnaires from more models with FACS and MSCEIT. Research should, on a large stratified sample, show, if the newly created method validly measures the level of emotional intelligence through parallel validation of the MSCEIT. Finally, it describes the possibilities of using the method and the actual outcome, expressed with the emotional quotient, in practice.