Vláda Petra Nečase a změna DPH - mediální obraz
Media image of prime minister Petr Nečas and his government in connection with increase VAT on press
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64931Identifiers
Study Information System: 125544
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Rosenfeldová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Vláda Petra Nečase, DPH, kvantitativní obsahová analýzy, tištěná media, mediální obrazKeywords (English)
Petr Nečas cabinet, VAT, quantitative content analysis, printed media, media imageTato bakalářská práce se zabývá mediálním obrazem vlády Petra Nečase v souvislosti s návrhem na změnu DPH, respektive sjednocení snížené a základní sazby. Sleduje vývoj informování o vládě i samotné změně DPH v období od ledna do dubna roku 2011. V této době se realizace změny DPH stala pravděpodobnou. Změna DPH byla součástí dlouho očekávané penzijní reformy. Prostředky vybrané díky vyšší DPH měly financovat reformu důchodů. Realizace penzijní reformy byla cílem vlády Petra Nečase. Práce vychází z předpokladu, že média informovala o vládě více negativně, neboť se jich výše DPH bezprostředně týká a zvýšení sazby by mohlo nepříznivě ovlivnit jejich fungování. Tisk a knihy spadají v ČR do snížené sazby DPH, které byla v roce 2011 10 %. Vláda nejprve chtěla sjednocení sazeb na 19 %, poté dokonce na 20 %. Nakonec se však shodla na postupném sjednocení - v lednu 2012 zvýšení snížené sazby na 14 %, o rok později sjednocení obou sazeb na 17,5 %. První část této bakalářské práce představuje teoretický rámec fungování médií. Další část se zabývá ekonomickými otázkami českého tisku. Následuje kvantitativní obsahová analýza a interpretace výsledků analýzy článků o DPH z šesti sledovaných médií. Cílem této práce je zjistit, zda média ovlivňují v objektivitě jejich vlastní zájmy.
This Bachelor thesis deals with the media image of the Petr Nečas cabinet in conjunction with the proposal for changes in the VAT, namely the unification of the lowered and basic rate of it. It traces the development of the process of informing the public about the VAT changes and about the cabinet itself in the timeframe from January to April of 2011. During this time, the realization of the VAT change became likely. The rate unification was a part of the long-awaited pension reform. Additional funds collected as a result of the changes were supposed to finance the provisions of the new legislation, with pension reform being one of the main goals of the Petr Nečas cabinet. The work is based on the assumption that media informed the public about the cabinet more negatively for the reason that the VAT rates directly impact them and raising some rates may have significantly impacted their functioning. Print media and books fell into the lower VAT rate, which stood at 10 per cent in 2011. The cabinet at first wanted the unified rate to stand at 19 per cent, and later changed the decision to 20 per cent. In the end, a compromise was made on a gradual unification - in January 2012, the lowered rate would be raised to 14 per cent, with a further raise to 17, 5 per cent a year after that. The first...