Využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra
The Usage of Sensory Integration within Occupational Therapy in children with autism spectrum disorder
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65872Identifiers
Study Information System: 124043
Collections
- Kvalifikační práce [4585]
Author
Advisor
Referee
Krulová, Anna
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
29. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
senzorická integrace, ergoterapie, porucha autistického spektra, porucha senzorické integraceKeywords (English)
sensory integration, occupational therapy, sensory processing disorder, autism spectrum disorderJméno: Veronika Kozáková Vedoucí práce: Mgr. Markéta Gerlichová, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Název bakalářské práce: Využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra. Abstrakt bakalářské práce: Cílem práce je přiblížit terapeutický přístup senzorické integrace podle Jean Ayres a zjistit, jaké jsou možnosti jeho využití v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra. Teoretická část práce nabízí základní poznatky o senzorické integraci a ergoterapii ve vztahu k poruše autistického spektra. Praktická část představuje podmínky využití senzorické integrace a terapeutické aktivity zaměřené na konkrétní poruchy senzorické integrace. Přístup senzorické integrace rozvinula ergoterapeutka. Vymezuje tři základní skupiny poruch senzorické integrace, nabízí hodnotící prvky a cílenou terapii. Na základě zjištěných údajů, je možné široké využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra, pokud mají problém se senzorickým zpracováním. Klíčová slova: Senzorická integrace Ergoterapie Porucha autistického spektra Porucha senzorické integrace
The thesis aims to describe the approach of sensory integration according to Jean Ayres and examine the possibilities for the usage in occupational therapy for children suffering from autism spectrum disorder. The theoretical part of the thesis deals with the basic knowledge about sensory integration and occupational therapy related to autism spectrum disorder. The practical part tackles the terms of using sensory integration and therapeutic activities focused on particular sensory processing disorders of children with autism spectrum disorder. Sensory integration approach was developed by occupational therapist. Sensory integration approach defines three primary diagnostic groups of sensory processing disorders, provides evaluations and sensory integration activities. Based on observed data, sensory integration can be used in occupational therapy as a means to treat autistic children suffering from sensory processing disorder Key words: Sensory Integration Occupational Therapy Sensory Processing Disorder Autism Spectrum Disorder