Riziková elektronická komunikace dětí.
Risk electronic communication of children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66146Identifikátory
SIS: 141459
Kolekce
- Kvalifikační práce [3190]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Provazníková, Hana
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Veřejné zdravotnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav hygieny
Datum obhajoby
12. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
online komunikace, děti, rizika a nebezpečíKlíčová slova (anglicky)
online comnunication, children, risks and dangerousTato bakalářská práce se věnuje problematice týkající se rizikové elektronické komunikace dětí a poukazuje na současnou situaci v 6. třídách vybraných základních školách v Praze a Písku. Porovnává navzájem postoje dětí k novým technologiím, poučení o rizikovém chování na internetu a zkušenosti s rizikovými elektronickými komunikacemi. Zjišťuje také míru preventivních opatření ze strany rodičů a škol. Teoretická část se zabývá formami elektronické komunikace, rizikovými faktory závislosti na internetu a popisuje jednotlivé druhy nebezpečí elektronické komunikace. Dále je zde shrnut vliv nových technologií na vývoj dítěte a charakteristika jednotlivých vývojových stádií dítěte. Závěr této části se věnuje mediální gramotnosti dětí a především preventivním krokům proti rizikové elektronické komunikaci. Práce poukazuje na to, že v současné době roste míra používání nových technologií mladšími dětmi a s tím se zvyšuje riziko setkání se s nebezpečnou elektronickou komunikací. Proto je důležité dbát na vhodnou a cílenou prevenci ze strany rodičů, škol i institucí. Klíčová slova: online komunikace - děti - rizika a nebezpečí - kyberšikana - kybergrooming - sexting - kyberstalking
This bachelor thesis deals with the issues related to risks of electronic communication for children and it highlights the current situation in the 6th classes of selected elementary schools in Prague and Písek. It compares children's attitudes to new technologies, their information on Internet risk behaviour and experience with risks of electronic communications. Moreover, it determines the degree of preventive measures taken by parents and schools. The theoretical part deals with forms of electronic communication, risk factors for Internet addiction and it describes the different types of danger of electronic communication. Further the thesis summarizes the impact of new technologies on child development and characteristics of developmental stages of a child. The conclusion of this section is devoted to media literacy of children and especially preventive actions against the risk of electronic communication. The thesis points out that the rate of use of new technologies by the younger children is currently growing and therefore the risk of a dangerous encounter with electronic communications increases. Consequently it is important to ensure appropriate and targeted prevention by parents, schools and institutions. Keywords: online communication - children - risk and danger - cyberbullying -...