Příprava a evaluace primárně preventivního programu "Heterosexismus a homofobie" na základní škole
Planning and Evaluation of Primary Preventive Programme Called Heterosexism and Homophobia in Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67287Identifikátory
SIS: 108891
Kolekce
- Kvalifikační práce [6813]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kobová, Ĺubica
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Genderová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra genderových studií
Datum obhajoby
11. 2. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
homofobie, heterosexismus, heteronormativita, škola, primární prevence, homofobní šikana, akční výzkum, evaluaceKlíčová slova (anglicky)
homophobia, heterosexism, heteronormativity, school, primary prevention, homophobic bullying, action research, evaluationDiplomová práce se zabývá prevencí homofobní šikany , která může pramenit z homofobních a heterosexistických postojů, ve školních vrstevnických skupinách dvou 8. tříd v období rané adolescence. Empirická část byla realizována formou akčního výzkumu, který zahrnoval úvodní zmapování situace znalostí žáků_yňo různých sexuálních a genderových identitách a jejich postojů k neheterosexuálním lidem prostřednictvím dotazníkového šetření v konkrétních žákovských kolektivech; následné vytvoření primárně preventivního programu skládajícího se z aktivit a diskuzí na téma neheterosexuálních identit, heteronormativity, homofobie a homofobní šikany; dále evaluaci programu ve formědotazníkového šetření; a nakonec výsledné zhodnocení změny postojů a názorů žáků_yň. Teoretická část představuje dosavadní poznatky k hlavním aspektům zkoumaného tématu, tj. šikana a homofobní šikana ve školním prostředí a vrstevnických kolektivech, oblast primární prevence negativních jevů, přičemž vychází z konceptů homofobie, heterosexismu a heteronormativity.
The thesis is focused on prevention of homophobic bullying that can result from homophobic and hetersosexist attitudes. It is based on action research in two peer groups in 8th grade classes. The empiric part included initial mapping of knowledge of students on various sexual and gender identities and their attitudes towards non-heterosexual people via questionnaires; development and implementation of a primary prevention programme on non-heterosexual identities, heteronormativity hompphobia and homophobic bullying; evaluation of the programme via questionnaires; and final evaluation of changes of attitudes of the target group. The theoretical part covers current knowledge on the main aspects of the research toppic (bullying, homophobic bullying at school environment and peer collectives) and the area of primary prevention of negative phonemena. It is based on concepts of homophobia, heterosexism and heteronormativity.