Příprava a evaluace primárně preventivního programu "Heterosexismus a homofobie" na základní škole
Planning and Evaluation of Primary Preventive Programme Called Heterosexism and Homophobia in Elementary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67287Identifiers
Study Information System: 108891
Collections
- Kvalifikační práce [6813]
Author
Advisor
Referee
Kobová, Ĺubica
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
11. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
homofobie, heterosexismus, heteronormativita, škola, primární prevence, homofobní šikana, akční výzkum, evaluaceKeywords (English)
homophobia, heterosexism, heteronormativity, school, primary prevention, homophobic bullying, action research, evaluationDiplomová práce se zabývá prevencí homofobní šikany , která může pramenit z homofobních a heterosexistických postojů, ve školních vrstevnických skupinách dvou 8. tříd v období rané adolescence. Empirická část byla realizována formou akčního výzkumu, který zahrnoval úvodní zmapování situace znalostí žáků_yňo různých sexuálních a genderových identitách a jejich postojů k neheterosexuálním lidem prostřednictvím dotazníkového šetření v konkrétních žákovských kolektivech; následné vytvoření primárně preventivního programu skládajícího se z aktivit a diskuzí na téma neheterosexuálních identit, heteronormativity, homofobie a homofobní šikany; dále evaluaci programu ve formědotazníkového šetření; a nakonec výsledné zhodnocení změny postojů a názorů žáků_yň. Teoretická část představuje dosavadní poznatky k hlavním aspektům zkoumaného tématu, tj. šikana a homofobní šikana ve školním prostředí a vrstevnických kolektivech, oblast primární prevence negativních jevů, přičemž vychází z konceptů homofobie, heterosexismu a heteronormativity.
The thesis is focused on prevention of homophobic bullying that can result from homophobic and hetersosexist attitudes. It is based on action research in two peer groups in 8th grade classes. The empiric part included initial mapping of knowledge of students on various sexual and gender identities and their attitudes towards non-heterosexual people via questionnaires; development and implementation of a primary prevention programme on non-heterosexual identities, heteronormativity hompphobia and homophobic bullying; evaluation of the programme via questionnaires; and final evaluation of changes of attitudes of the target group. The theoretical part covers current knowledge on the main aspects of the research toppic (bullying, homophobic bullying at school environment and peer collectives) and the area of primary prevention of negative phonemena. It is based on concepts of homophobia, heterosexism and heteronormativity.