Výzkum publika: mediální politika na mateřské/rodičovské dovolené
Audience research: usage of media during maternal/paternal leave
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67311Identifiers
Study Information System: 147891
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Vochocová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výzkum publika, užívání médií na mateřské dovolené, mediální politika, rodičovská mediace, extenze médií, zakotvená teorieKeywords (English)
audience research, media usage on maternal leave, media policy, parental mediation, media extension, grounded theoryMediální politika na mateřské dovolené je obsahem diplomové práce, která předkládá výsledky kvalitativního výzkumu publika metodou zakotvené teorie. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzuji jednotlivé příčiny, podmínky, kontexty, strategie a následky mediální politiky jednotlivých narátorek. Užívání médií na mateřské dovolené je souborem postojů matky, ale také otce, který je v konsensu s matkou v jedné domácnosti a naopak ve střetu v jiné domácnosti. Vlivy z dětství nebo z nejbližšího okolí se neustále promítají v jednotlivých strategiích mediální politiky, kdy hraje významnou roli také profesní status matky a uspokojení jejích potřeb nabízených médii. V neposlední řadě je zde střet mezi vlastním komfortem, v těchto okamžicích média zastávají role chůvy a jsou nezbytným členem domácnosti, a péčí o dítě, kdy matka více či méně reguluje roli médií v prvních letech života dítěte na základě své zkušenosti, jejími slovy "v přiměřené míře".
A media policy on maternity leave is the subject matter of the thesis, which presents the results of a qualitative research of an audience by the grounded theory method. The analysis of various causes, conditions, contexts, strategies and consequences of media policies of individual speakers is based on the use of semi-structured interviews. The media usage on maternity leave is a complex of attitudes not only of the mother but also of the father who can be in agreement with his partner in one household but in conflict in another household. Influences of parents childhood or of the nearest neighborhood is continuously reflected in individual strategies of the media policy. A professional status of the mother and her needs offered by the media also plays a significant role. Last but not least, there is a conflict between mothers` own comfort when the media take over the role of a nanny and are a vital member of the household, and a childcare when the mother more or less regulates the role of the media in the early years of a child's life on the basis of her own experience, in other words to a reasonable degree.