Kvalitativní studie morálního rozhodování v počítačové hře Walking Dead
Qualitative research of moral decision making in computer game Walking Dead
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67334Identifikátory
SIS: 139302
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krobová, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
počítačové hry, hry, videohry, etika, morální rozhodování, interakce, kvalitativní výzkum, zakotvená teorieKlíčová slova (anglicky)
computer games, games, videogames, ethics, moral decision making, qualitative research, grounded theoryTato diplomová práce se zaměřuje na výzkum interakce, která probíhá mezi počítačovými hrami a hráči. Konkrétně pak na etické a morální aspekty takovéto interakce, v rámci které je po hráči vyžadováno morální rozhodnutí, jehož důsledky nějakým způsobem ovlivňují vývoj příběhu, podobu virtuálního světa nebo mají jiný dopad na narativní složku hry. Úkolem této práce je popsat kontext, ve kterém tato morální rozhodnutí probíhají a faktory, které je ovlivňují. Teoretická část práce má podobu shrnutí relevantních témat herních studií, které mají na problematiku morálního rozhodování vliv. Výzkum byl proveden se skupinou deseti respondentů, kteří hráli počítačovou hru The Walking Dead a v průběhu hraní odpovídali na otázky týkající se morálního rozhodování. Analýza získaných dat byla provedena pomocí metody zakotvené teorie, která umožnila identifikování zkoumaných jevů a jejich uvedení do vzájemných souvislostí. Hlavním výsledkem práce je samotná zakotvená teorie a její pomocí zodpovězené výzkumné otázky.
The focus of this thesis is research of interaction which takes place between players and computer games. Specifically on ethical and moral aspects of such interaction in which the players are required to make moral decisions that in any way affect the progression of the story, shaping of the virtual world, or have any other effect on the in-game narration. The goal of this text is to describe context in which such moral decisions are made and factors that influence them. The theoretical part of this thesis has the form of a summary of relevant game studies topics, which influence the moral decision making issue. Research was conducted on a group of ten respondents, who played The Walking Dead game and who shared their experiences by answering questions concerning moral decision making. The gathered data was thereafter analysed using a grounded theory method, which allowed me to identify and contextualize the researched phenomena. The main output of this text is the grounded theory itself and the answers provided by its application in context with research questions.