Satanismus v metalu
Satanism in Metal
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67830Identifiers
Study Information System: 135548
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Heryán, Ladislav
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce pojednává o tématu satanismus v metalu. Nejprve se věnuje tématu satanismu, popisuje jeho ideologii a typologii. Dále se věnuje jeho historii, od středověku,přes Aleistera Crowleyho až po Antona Szandora LaVeye, hlavní postavu moderního satanismu. Stručně se zabývá také satanistickou symbolikou, jako pentagram, bafomet či obrácený kříž. Druhá část se věnuje metalu, jeho znakům,historii a image. Satanismus se objevuje nejvíce v black metalu, proto je mu věnována samotná část, kde se píše i o českých black metalových kapelách. V poslední části jsou zpracovány výsledky dotazníků o vlivu satanismu na metal, respondenty byli členi české a slovenské metalové subkultury. Cílem bylo zjistit, jak tito posluchači metalu vnímají vliv satanismu na metalovou scénu, zda jeho prvky berou pouze jako zábavu nebo jako vážnou věc, a zda má osobní vyznání vliv na hudební preference.
This thesis deals with satanism in metal music. First the theme of satanism is decribed, along with its ideology, typology and then its history from the Middle Ages through Aleister Crowley to Anton Szandor LaVey, the main figure of modern satanism. It also deals briefly with satanic symbolism, like pentagram, baphomet or inverted cross. The second part deals with metal music, its features, history and image. Satanism appears mostly in black metal, that is why a whole part is dedicated to it. Some Czech black metal groups are also introduced in this chapter. In the last part the results of questionnaires about the influence of satanism on metal music are processed. The respondents were members of Czech and Slovak metal subculture. The aim was to find out how these listeners of metal music perceive the influence of satanism on the metal scene, whether they take its features only as an entertainment or as a serious thing and whether a personal belief has any influence on music preferences.