O vztahu pokory a pýchy
About the Relationship of Humility and Pride
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/68347/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68347Identifikátory
SIS: 136947
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Miloslava
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra filozofie
Datum obhajoby
10. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pokora, pýcha, milost, analogie, mystika, moc, Bůh, umění, blízkost, smrt, ekonomie, ekologie, alchymieKlíčová slova (anglicky)
humility, pride, grace, analogy, mysticism, power, God, art, proximity, death, economy, ecology, alchemyTato práce se zabývá zkoumáním pokory z pohledu její nepostižitelnosti - nedefinuje pokoru a ani se o to nesnaží. Naopak obchází okolo fenoménu pokory a porůznu na něj ukazuje. Využívá k tomu příkladů zejména z díla Komenského, na než navazuje prostřednictvím paralel například viděných u Junga, Foucaulta, Berďajeva, Jüngera, Drewermanna a dalších autorů. Vymezuje pokoru oproti pýše na příkladu odlišnosti "epoché" u Descarta a Komenského, pýcha je v podstatě spatřována tam, kde člověk neponechává žádnou nesamozřejmost a zcela pohltí svět svým úsudkem; je zde též využita Husserlova kritika Descartova pojetí epoché; z tohoto pohledu je zmiňována také kritika Machiavelliho u Komenského. Odtud práce princip pokory spatřuje v blízkosti principu víry, nebo alespoň obecného vědomí vyšší instance než jakou je člověku jeho vlastní vědomí. Princip pokory je blízký také principu milosti - pro taková zpříkladnění práce pojednává také o Simone Weil a jejím náhledem tíže a milosti; milost je z tohoto pohledu nesamozřejmý krok mimo výkonovou stránku lidského světa. Práce se zmiňovanými jevy zabývá jednak na úrovni pojímání světa, později na úrovni náhledu na lidství (člověk se člověkem teprve stává, je-li lidský) a nakonec naznačuje vazbu pokory k přesahu prostého lidského životního horizontu, ke smrti - coby...
This thesis deals with the research of humility from the view of its elusiveness - it does not define humility and it also does not even try to do so. Conversely, it walks around the phenomenon of humility and points at it in different ways. It uses examples, mostly from works of Comenius, and builds it with parallels from works of Jung, Foucault, Jünger, Drewermann and some other authors. It delimits humility against pride at example of different view of "epoché" in works of Comenius and Descartes; pride is basicly seen where human does not leave any unnaturalness and completely absorbs the world by his own opinion; work also uses Husserl's criticism of Descartes' view of "epoché" and Comenius' criticism of Machiavelli is also mentioned. Thence, the thesis sees the principle of humility in a close relation with the principle of faith or simply with the knowledge of the principle of some higher instance than the human's own sense is. The principle of humility is also nearby to the principle of grace - for this example the thesis researches Simone Weil's concept of "weight and grace"; grace from this point of view is an unpredictable step outside the performance-based part of human life. This thesis deals with mentioned phenomenons at first at the level of the visions of the world, later at the...