Mediální obraz krizové komunikace zoologických zahrad
Crisis comunication of zoological gardens
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68701Identifiers
Study Information System: 147887
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Šoltys, Otakar
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komunikace, krizová komunikace, krize, image, zoologická zahrada, sociální sítě, médiaKeywords (English)
Communication, Crisis Communication, Crisis, Image, Zoological Garden, Social Networks, MediaZoologické zahrady sehrávají důležitou roli v ochraně a záchraně ohrožených druhů živočichů. Budování vlídné image a důvěry veřejnosti je pro jejich činnost zásadní. Pohotové pozitivní informování o tom, co se v těchto institucích děje, pomáhá udržovat uspokojivá čísla návštěvnosti, případně ji zvyšuje. Tiskoví pracovníci zoo pomocí jednoduchých marketingových postupů vytvářejí ikonické zvířecí osobnosti, které lákají k návštěvě i nákupu upomínkových předmětů. Zoologickým zahradám se ale nevyhýbají ani krize. Úhyny zvířat, jejich útěky, přírodní katastrofy, zranění zaměstnanců nebo návštěvníků, ztráta důvěry nebo zvyšování vstupného. Diplomová práce sleduje pomocí kvalitativní analýzy úspěšnost řešení takových typových krizí napříč zoologickými zahradami v celé České republice, hledá nová východiska a doporučuje řešení, která by napříště mohla dopad krizí na chod institucí zmírnit.
Zoological gardens play an important role in conservation and preservation of wildlife nowadays. Building a positive image and trust of the public is very important for them to be able to work on this mission. Providing the public with up-to-date and positive information about what goes on within the organisation helps keeping up or even increasing visitor numbers. Press staff of the zoos use a set of simple marketing tools to turn some of their animals into iconic celebrities. On the other hand, zoos have their fair share of crisis situations such as the loss or escape of animals, natural disasters, injuries to staff or visitors, loss of trust or increasing entrance fees. This thesis analyses a number of such important crises in Czech zoos using qualitative analysis methods and offers some solutions that might diminish the impact of similar situations in future.