Charakteristiky užití sociální sítě Facebook mezi teenagery: psychografická analýza
Patterns of usage of online social network Facebook: a psychographic analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68713Identifikátory
SIS: 125954
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Facebook, online sociální sítě, zamýšlená publika, teenageři, identitaKlíčová slova (anglicky)
Facebook, online social networking sites, imagined publics, teenagers, identityDiplomová práce Charakteristiky užití sociální sítě Facebook mezi teenagery: Psychografická analýza se zabývá problematikou publik na online sociálních sítí a jejich vlivem na chování a sebe-prezentaci uživatele. Budování a vyjadřování identity je intenzivně zkoumaná oblast, méně se však pozornost zaměřuje na způsob, jakým uživatelé definují svá publika na online sociálních sítích a jak přesná vůbec může být představa o nich. V této práci jsem si kladl za cíl zjistit, jak teenageři užívající Facebook přemýšlí o různých typech publika, se kterými se mohou setkat a jak tato představa ovlivňuje jejich způsob užívání Facebooku. Jelikož toto téma není jednoduše uchopitelné pro respondenty, zvolil jsem metodu projektivních technik v rámci skupinové diskuse. Takto jsem se snažil získat vhled a odpovědět na výzkumné otázky na rozhraní představ o publiku, jeho vnímání, typologii a interpretování a následně, jaký vliv tyto představy mají na používání online sociální sítě. Podobný typ studie lze provést i na jiných skupinách uživatelů a také se lze zaměřit na další online sociální sítě. Dalším krokem může být kvantitativní zhodnoccení formulovaných zjištění.
In this diploma thesis I explore the topic of publics on online social networking sites. I also focused on how the concept of publics affects how users behave and present themselves on online social networking sites, taking Facebook as an example. Identity management is an extensively researched area. However, less attention is paid to understanding the ways how users define their audience and how precise such a concept can actually be. In this thesis I set to understand how teenagers think and conceptualize different types of audiences they may encounter and how such imagined audience influences the way they use Facebook. Since this is a topic considerably difficult to think of let alone speak about, especially for young people, I chose projective techniques used in a focus group to overcome these obstacles. Using this method I tried to get answers on the research questions and obtain an insight as to how people imagine their audiences on online social networking sites, what are the most prominent types of users, and how it affects, in turn, their usage of Facebook. A similar type of research can be conducted also for other groups of online social networking sites users as well as for other online social networking sites. The next possible step can be a quantitative study assessing the stated...