Jsou české lifestylové časopisy jen nositelem reklamy?
Is the only purpous of czech litestyle magazines to present advertisements?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69707Identifiers
Study Information System: 138808
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Lábová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
18. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Lifestyle, magazín, časopis, reklama, kvantitativní, analýza, provázanostKeywords (English)
Lifestyle, magazine, advertisement, quantitative, analysis, connection(abstrakt) Bakalářská práce "Jsou české lifestylové časopisy jen nositelem reklamy?" hodnotí obsah dvou českých lifestylových magazínů - JOY a Harper's Bazaar. Vychází z hypotézy, že české lifestylové magazíny jsou přesyceny reklamou a jejich tvůrci poskytují větší prostor inzerentům než vlastnímu lifestylovému obsahu. Práce se zabývá zejména porovnáním množství obsahu inzertního a lifestylového, a to v tříměsíčním období roku 2012. V menší míře se pak věnuje případné provázanosti mezi inzerenty a redakčním obsahem, tematické agendě analyzovaných časopisů a jejich reálné ceně lifestylového textu bez inzerce. Ve všech těchto aspektech zároveň porovnává oba magazíny. Výsledná zjištění jsou v práci vyhodnocena kvantitativní obsahovou analýzou, konkrétně pomocí tzv. emergent kódování. V první části práce se autorka zabývá představením zkoumaných magazínů, jejich současné prezentaci, historii a zasazením do českého mediálního trhu, v části rovněž tématu komercionalizace médií. Součástí této práce je i CD s kompletní kódovací knihou včetně definic proměnných.
Bachelor's thesis: Is the only purpose of Czech lifestyle magazines to present advertisements? An evaluation of the content of two Czech lifestyle magazines - JOY and Harper's Bazaar. This thesis is based on a hypothesis that Czech lifestyle magazines are oversaturated with advertisements and that their creators devote more space to the advertisers than to actual own lifestyle/journalistic content. This thesis compares the amount of space devoted to advertisements and original lifestyle content in particular, within a three- month period in the year of 2012. It also deals with a possible coherence of advertisers and lifestyle content and thematic agenda of analysed magazines, to a lesser extent. There will be comparisons of both JOY and Harper's Bazaar provided for each aspect evaluated by quantitative analysis, specifically through emergent coding. In the first part of the thesis, the author discusses the presentation of analysed magazines, their appearance, history, and their place among the Czech media market. The topic of media commercialization is also discussed. The coding book is attached to this thesis as well as a CD with the full coding book and definitions of variables.