Measuring Market Power: The Czech Market of Mobile Operators
Měření tržní síly: trh českých mobilních operátorů
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69768Identifiers
Study Information System: 151384
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Hayat, Arshad
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tržní struktura, tržní síla, mobilní operátorKeywords (English)
market structure, market power, mobile operatorTato práce se zabývá měřením tržní síly. Jelikož je tržní síla významným faktorem určujícím povahu konkurenčních vztahů na trhu, její měření je důležitým aspektem zejména politiky ochrany hospodářské soutěže. Práce se zaměřuje na několik různých metod používaných k určení tržní síly. Mezi nejznámější patří Lernerův index a Herfindahlův- Hirschmanův index, které spadají do SCP metod. Další skupinou jsou NEIO modely, které poskytují empirickou analýzu příslušného trhu. K určení stupně tržní síly jsme vybrali trh českých mobilních operátorů. Použili jsme data tří největších českých operátorů (tj. O2, T-Mobile a Vodafone) z období 2000- 2013. Nejprve je využit model Röllera a Parkera (1997) k určení tržní struktury. Poté je aplikován Appelbaumův (1982) model, který určuje tržní sílu za použití dat na úrovni odvětví. Klíčová slova: tržní síla, tržní struktura, Lernerův index, konkurence, organizace trhů a odvětví, mobilní operátor, telekomunikace E-mail vedoucího: koubek@fsv.cuni.cz E-mail autora: barbora.kolomaznikova@centrum.cz 1
The main focus of the thesis is the measurement of market power. Since market power is a determinant of the degree of competition, its measurement is the key feature of competition policy. We present various methods for assessing market power. One of the most famous ones are Lerner index and Herfindahl-Hirschman index, both of which belong to SCP paradigm. Another group of measures are the NEIO models, which provide the empirical analysis of relevant markets. For the estimation of market power, we have chosen the czech market of mobile oper- ators. We examine the three largest operators (i.e. O2, T-Mobile and Vodafone) in the period 2000-2013. Firstly, the model of Röller and Parker (1997) is used to identify the market's structure. Secondly, we employ the Appelbaum's (1982) industry-level measure to estimate market power. Keywords: market power, market structure, Lerner index, competition, industrial orga- nization, mobile operator, telecommunications Supervisor's e-mail address: koubek@fsv.cuni.cz Author's e-mail address: barbora.kolomaznikova@centrum.cz 1