Pozdně gotické architektonické sochařství na Hrádku v Kutné Hoře
The Late-Gothic architectural sculpture in Kutná Hora's Hrádek
bachelor thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69940Identifiers
Study Information System: 136417
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Macek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Art History
Department
Institute of Art History
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hrádek, Kutná Hora, pozdní gotika, architektonické sochařstvíKeywords (English)
Hrádek, Kutná Hora, late gothic, architectural sculpturePráce se zabývá pozdně gotickým kamenosochařským fondem na Hrádku v Kutné Hoře, sídla významného kutnohorského podnikatele. Po zhodnocení dosavadního bádání následuje kapitola o Janu Smíškovi z Vrchovišť a snaží se o vyhodnocení jeho osobnosti jako objednavatele. Čtvrtá kapitola se věnuje stavební historii Hrádku, kterou pro tento účel pouze shrnuje. V části Pozdně gotické architektonické sochařství na Hrádku se práce zabývá detailními popisy jednotlivých skulptur a pokouší se o formání analýzu. U složitějšíchí celků se pokoušío kulturně-historický výklad. V závěru práce dělí jednotlivá díla do skupin na základě kvalitativních a formálních kritérii. KLÍČOVÁ SLOVA Hrádek, Jan Smíšek z Vrchovišť, Kutná Hora, pozdní gotika, architektonické sochařství, Briccius Gauske ze Zhořelce
The thesis is focused on architectural sculpture in Hrádek in Kutná Hora, a residence of Jan Smíšek z Vrchovišť, who was a rich and powerful private mine-owner and succesfull silver-ore provider. First chapter sums up current situation of research. The second chapter briefly introduces the owner of the building Jan Smíšek z Vrchovišť and tries to evaluate his porsonality as a donor. In fourth chapter follows an introduction to the history of the object. The fifth chapter is dedicated to the sculpture itself. It is focused on detailed description of the preserved works and tries to formal-analyse them. For the complicated units made of various sculptures it tries a culture-historical explanation. In the final chapter the works are divided by their quality or formal similarity. KEY WORDS Hrádek, Jan Smíšek z Vrchovišť, late-gothic, architectural sculpture, Briccius Gauske von Görlitz