Vliv nových internetových koncernů na transformaci tradičních vydavatelství střední Evropy
The influence of new internet concerns on transformation of the traditional publishing house in central Europe
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69984Identifiers
Study Information System: 152746
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Konvergence médií, internetové společnosti, tradiční vydavatelství, digitální portfolio, online platformy, webové portály, elektronická komerce, online marketingKeywords (English)
Media Convergence, Internet Companies, Traditional Publishing Houses, Digital Portfolio, Online Platforms, Web Portals, e-commerce, Online MarketingDiplomová práce "Vliv nových internetových koncernů na transformaci tradičních vydavatelství střední Evropy" se na základě teorie mediální konvergence a teoretických podkladů z oblasti současných trendů v mediálním odvětví zabývá změnami, kterými podstupují tradiční vydavatelské domy. Práce mapuje digitální portfolia tradičních mediálních domů Axel Springer v rámci německého trhu a mediálních domů Mafra, Bauer Media a CME v rámci českého trhu. Současně se zabývá portfoliem vybraných globálních internetových společností a vztahy těchto nových mediálních koncernů s tradičními vydavatelskými domy, zaměřuje se na konkurenční výhody zkoumaných online platforem nových internetových společností, které potenciálně konkurují svým zaměřením klasickým vydavatelům, a zabývá se výhodami a možnostmi pro uživatele a inzerenty a vzájemnou spoluprací a závislostí obou typů mediálních koncernů.
The thesis "The Influence of New Internet Concerns on Transformation of the Traditional Publishing Houses in Central Europe", based on the media convergence theory and theoretical sources from the area of current trends in media field, focuses on changes the traditional publishing houses are going through. The paper maps the digital portfolio of the traditional media houses of Axel Springer in the German market and of media houses of Mafra, Bauer Media and CME in the Czech market. The paper parallely focuses on portfolio of the chosen global Internet companies and the relationships between these new media concerns and the traditional publishing houses, focuses on the competitive advantages of the examined online platforms of the new Internet companies, which potentially compete by their aims with the tradidional publishers. The paper also focuses on the advantages and the options for the users and advertisers, and on the mutual cooperation and dependenncy of the both types of media concerns.