Simulace obchodniho domu
Simulation of market store
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7009Identifiers
Study Information System: 43790
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Koubková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Administration of computer systems
Department
Department of Applied Mathematics
Date of defense
18. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Cílem práce je napsání programu, který umožní navrhnout model obchodního domu (supermarketu). Do modelu postupně umisťujeme základní prvky - např. regály nebo pokladny, až vytvoříme funkční obchod. Poté diskrétní simulací zkusíme co nejpřesněji napodobit chování skutečných zákazníků. Důraz byl kladen na možnost umístit do modelu akční nabídky zboží a sledovat jejich úspěšnost. Abych porovnal simulaci s realitou, namodeloval jsem skutečný supermarket. Zaměřil jsem se na pozorování průměrné délky nakupování a průměrné útraty. Tato data přibližně odpovídala těm reálně naměřeným. Dále uvedu běžné marketingové techniky, které ovlivňují chování zákazníků, a ověřím jejich účinnost v simulaci. Stručně také popíši komerční simulační software.
The goal of this work is an implementation of a supermarket simulator. You can build your own supermarket by placement of cases with goods, cashier counters etc. until you create the whole shop. Then we try to simulate shopping patterns of real customers. We focus on placement of best offers, discounts, … and the success of their placement. Naturally we want to maximize spendings of each customer. To confront with the reality I designed a real supermarket. Many data like average shopping time and average total costs corresponeded to the real ones. Further in my thesis I survey marketing techniques and tricks to influence shopping patterns of customers and I verify their effect in the simulation. At the end I shortly describe commercial simulation software.