Philosophical Perspective in John Fowles' The Collector
Filosofická perspektiva v díle Johna Fowlese The Collector
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/70194/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70194Identifiers
Study Information System: 132379
Collections
- Kvalifikační práce [19258]
Author
Advisor
Referee
Topolovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
John Fowles, Sběratel, thriller, filosofie, Existencialismus, autentičnost, společenské vrstvy, Nihilismus, Bůh, svoboda, individualita, zpředmětnění, vztah Já - Ty a Já - OnoKeywords (English)
John Fowles, The Collector, thriller, philosophy, Existentialism, authenticity, social stratification, Nihilism, God, freedom, individuality, objectification, I-Thou relation and I-It relationBakalářská práce se zabývá knihou Sběratel, napsané britským spisovatelem Johnem Fowlesem. Pohled na knihu je z filosofické perspektivy, zejména z pohledu Existencialismu. Teoretická část poskytuje přehled filosofických postojů a témat, které jsou následně rozebrány v části praktické. Praktická část se soustředí na hlavní postavy románu, Mirandu Grey a Ferdinanda Clegga a jejich odlišné životní postoje. Miranda je vnímána jako hrdinka Existencialismu, připravená na autentický život a Ferdinand jako představitel Nihilismu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The present bachelor thesis deals with the book The Collector written by John Fowles. The thesis considers the novel from the philosophical perspective, especially from the Existentialist point of view. The theoretical part provides an overview of the philosophical themes which are subsequently applied in the practical part. The practical part focuses on the two main characters, Miranda Grey and Ferdinand Clegg, and their opposite life attitudes. Miranda is perceived as an Existential-heroine ready for an authentic life whereas Ferdinand represents Nihilism. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)