Globální problémy současného světa optikou časopisu National Geographic
Global problems of the current world according to National Geographic magazine
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70394Identifiers
Study Information System: 139177
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Globalizace, globální problém, environmentální agenda, National Geographic, kvantitativní obsahová analýza, agenda-settingKeywords (English)
Globalization, global risk, environmental agenda, National Geographic, quantitative content analysis, agenda-settingDiplomová práce Globální problémy současného světa optikou časopisu National Geographic analyzuje přístup časopisu National Geographic k informování o současných globálních environmentálních problémech. Prostřednictvím metody kvantitativní obsahové analýzy se snaží zjistit, zda se v článcích objevují jevy a určité rutinní postupy, které se vztahují ke zpracování environmentálních témat v médiích. Teoretická část se věnuje obecnému popisu mediálního pokrytí environmentálních problémů, vysvětlení pojmu globalizace a definování současných globálních problémů. Shrnutí historie a nejdůležitějších mezníků vývoje časopisu je příspěvkem k jeho již 125leté existenci. Praktická část obsahuje výzkum navazující na tuzemskou diplomovou práci a zahraniční studie, který zpracovává tematické ukotvení a vyhodnocuje mediální reflexi globálních environmentálních problémů v reportážích. V závěrečné části jsou shrnuty a interpretovány výsledky analýzy.
The objective of the Master's Thesis Global problems of the current world according to National Geographic magazine is an analysis of the National Geographic magazine approach to informing about contemporary environmental problems. Using a qualitative content analysis the author aims to find out whether there are some specific routines or phenomenons appearing in the articles when covering the environmental topics in media. The theoretical part focuses on general description of the environmental problems media coverage, on explanation of the term globalisation and on contemporary global problems definitions. It also summarizes the 125-year history and the most important milestones of the National Geographic magazine. The practical part consists of research on media reflection of global environmental problems in reportages and their thematic anchoring. It is based both on local and international studies on similar topic. The summary presents and interprets the results of the analysis.