Fail marketing, marketingová technika plánované krizové komunikace
Fail marketing, a marketing technique of planned crisis communication
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70585Identifiers
Study Information System: 138846
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Strielkowski, Wadim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
17. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Fail marketing, krizová komunikace, spin doctoring, psychologie spotřebitele, komerční komunikace, McDonald's, Domino's PizzaKeywords (English)
Fail marketing, crisis communication, spin doctoring, customer psychology, commercial communicaton, McDonald's, Domino's PizzaPředmětem bakalářské práce Fail marketing, marketingová technika plánované krizové komunikace je popis teoretického základu fungování této marketingové techniky s využitím případových studií a potvrzení, či vyvrácení existence této techniky. Teoretický základ spočívá v detailní analýze krizové komunikace, spin doctoringu a psychologie spotřebitele. V case studies jsou detailně analyzovány komunikační aktivity brandů McDonald's ČR spol. s. r. o. a Domino's Pizza, Inc., které vyvolaly či využily negativní vyznění své komerční komunikace. Tyto kontrastní kampaně v kombinaci s teoretickým základem fail marketingu tvoří část práce, ve které je sestaven mix komunikačních aktivit a postupů pro existenci fail marketingu. Práce rovněž obsahuje analýzu, zda jsou fail marketingové aktivity reálné, která slouží jako teoretický manuál pro využití techniky komerčními subjekty a rovněž jako informativní materiál pro spotřebitele k identifikaci této techniky.
The aim of the bachelor thesis "Fail marketing, marketing technique of planned crisis communication" is a describtion of a theoretical foundation of working mechanics this marketing technique posseses with use of case studies and confirmation or disproof of technique's existence. Theoretical basis consists of a detail analysis of crisis communication, spin doctoring and customer psychology. Communication activies of McDonald's ČR spol. s. r. o. and Domino's Pizza, Inc., which caused or used negative tone of its communication, are analyzed in detail in case studies. These contrasting campaigns in addition to the theoretical basis of fail marketing create a part of this thesis in which a mix of communication activities and guidelines for the existence of fail marketing is created. The thesis also consists of an analysis, whether do fail marketing activities exist and if so, its purpose is to be a manual for commercial subjects on how to use the technique of fail marketing and also as an informational material for customers to identify this technique.