Analýza projektu MF DNES: studenti čtou a píší noviny
The Analysis of MF DNES's Project: Students Read and Write Newspaper
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70637Identifiers
Study Information System: 97782
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Lysoňková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
17. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mediální gramotnost, mediální výchova, produkční přístup, learning by doing, průřezové téma, Rámcový vzdělávací programKeywords (English)
Media literacy, media education, production approach, learning by doing, cross-cutting topic, Curriculum FrameworkPráce se zabývá analýzou projektu na podporu mediální gramotnosti studentů středních škol. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s mediálním vzděláváním, jeho současný stav v České republice a také ukotvení mediální výchovy v kurikulárních dokumentech. Blíže jsou rozvedeny dva hlavní přístupy k rozvoji mediální výchovy. V praktické části práce je představena historie a současnost organizace, která stojí za vznikem projektu, včetně její stávající pozice na trhu. Detailněji je popsán samotný projekt, jeho pravidla, harmonogram, stejně jako jeho deklarovaný záměr. Krátce se práce zmiňuje o několika zahraničních projektech s podobnou tematikou, což projekt zasazuje do mezinárodního kontextu. Práce dále stručně analyzuje témata, jimiž se studenti v rámci projektu zabývali. Hlavním cílem práce je analýza studentských výstupů vypracovaných na jedno z témat zkoumaného ročníku projektu. Věnuje se těm příspěvkům studentů, které byly publikovány v tištěném deníku, a tedy utvářely mediální obraz projektu. Na závěr jsou interpretovány získané názory pedagogů středních škol a také studentů, kteří byli do projektu zapojeni.
This bachelor thesis deals with the analysis of a project designed to promote media literacy among secondary school students. It is divided into two parts: theoretical and practical. In the theoretical part basic terms related to media education, its current status in the Czech Republic and the inclusion of media education in the curriculum are defined. Two main approaches in the development of media education are looked at in detail. The practical part explains the history and present situation of the organization behind the project, including its actual market position. It further describes in detail, the project itself, its rules, schedule, as well as its stated intention. It shortly mentions several abroad projects with similar themes, which puts the project into an international context. It briefly analyzes the themes, in which the students were engaged. The main goal of this thesis is to analyze the students' outcomes in one topic of the examined volume. It focuses on the students' contributions, which were published in the printed journal, and therefore, shaped the media image of the project. Finally, it tries to interpret the views of secondary school teachers and students, who were involved in the project.