Móda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliéru
Fashion, Originality and Style: an Ethnographic Probe into a Fashion Atelier
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71331Identifiers
Study Information System: 144202
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Josephy, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
24. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
móda, návrhářství, spotřebitelé módního zboží, materiální kulturaKeywords (English)
fashion, designing, fashion goods consumers, material cultureDiplomová práce "Móda, osobitost a styl: etnografická sonda módního ateliéru" se zabývá fenoménem módy z antropologického a sociologického hlediska. Vychází z klíčových teoretických přístupů, které na módu nahlížejí jako na projev třídního odlišení, majetkového soupeření, ale také individuálního sebevyjádření. Pozornost je rovněž věnována souvislostem mezi módou a kulturním prostředím, analýze módy v rámci studií materiální kultury a změnám v pohledu na osobnost módního návrháře a jeho tvorbu. Součástí práce je vlastní terénní výzkum, který probíhal v ateliéru české módní návrhářky Ivany Follové. Během několikaměsíčního výzkumu byl sledován chod ateliéru, vlivy působící na produkci módního zboží i průběh tvorby modelů. Pozornost byla věnována také stálé klientele, jež ateliér navštěvuje a využívá jeho služeb. V rámci výzkumného projektu byl kombinován sběr dat formou zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, na jakých principech funguje módní průmysl, zvláště pak jeho specifická oblast týkající se módy šité na zakázku. Záměrem bylo rovněž charakterizovat zákaznice ateliéru a jejich motivace pro spotřebu módních produktů.
The thesis "Fashion, Originality and Style: an Ethnographic Probe into a Fashion Atelier" deals with the phenomenon of fashion from the perspective of anthropology and sociology. It's based on the key theoretical approaches that view fashion as a marker of class and competition of wealth, but also as an expression of one's individuality. The thesis also pays attention to the connections between fashion and cultural environment, and the analysis of fashion in the contexts of material culture studies and the shifting perception of the fashion designer and his work. The work on this thesis also included a field research in the fashion atelier of Ivana Follová, a Czech fashion designer. In the course of several months, the daily operations of the atelier were observed together with the influences affecting the production of fashion goods, and the making of designs. Attention was also paid to the regular customers who frequent the fashion atelier and use its services. The research combined collecting data from participant observations and half-structured interviews. The aim of the study was to find out what principles the fashion industry is based on with a special focus on tailor-made fashion, but also to describe the customers of the atelier and their motives for the need of fashion products.