Pozorované přínosy mentoringových vztahů z hlediska občanské angažovanosti a sociálního kapitálu
Peer mentoring programs benefits in terms of civic engagement and social capital
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71643Identifiers
Study Information System: 128331
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Šťovíčková Jantulová, Magdaléna
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
23. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mentoring, mentoringové programy, občanství, občanská angažovanost, sociální kapitál, sítě, dobrovolnictví, volný čas, komunitní intervenceKeywords (English)
Mentoring, Mentoring programs, Civic engagement, Citizenship, Social capital, Networks, Volunteer, Leisure time, Community interventionDiplomová práce zkoumá vliv partnerského setkávání dvojic dobrovolníka a dítěte či dospívajícího v rámci komunitních mentoringových programů pro mládež z hlediska občanské angažovanosti a sociálního kapitálu na příjemce péče, tedy děti či dospívající vystavené rizikovým faktorům či rizikovému prostředí. Tato práce je sekundární analýzou dat Mezinárodního srovnávacího výzkumu mentoringu v mentoringovém programu Big Brothers Big Sisters- Pět P v České republice, hloubkové a déletrvající studie, která je v tomto ohledu výjimečným zdrojem. V kontextu zkoumaných záměrů je sledováno 7 mentoringových dvojic na svém počátku a po cca ročním odstupu, a hodnoceno toto působení v souvislosti s přítomností atributů podílejících se na zvyšování občanské angažovanosti a sociálního kapitálu, které jsou v kontextu této diplomové práce blíže představeny. Klíčová slova Mentoring, mentoringové programy, občanství, občanská angažovanost, sociální kapitál, sítě, dobrovolnictví, volný čas, komunitní intervence
The main goal this diploma thesis is to explore the influence of peer mentoring programs as a tool of community intervention for children and adolescents from the point of view of civic engagement and social capital. The influence is assessed to the recipients of mentoring programs care- to children and adolescents exposed to risk factors or risk environment. This thesis is secondary analysis of Mentoring programs evaluating research in mentoring programs Big Brother Big Sisters- Pět P in Czech republic, in-depth and longitudinal extraordinary study. In this study 7 mentoring couples were assessed for the time period of one year- in the beginning and one year after. Keys words Mentoring, Mentoring programs, Civic engagement, Citizenship, Social capital, Networks, Volunteer, Leisure time, Community intervention