Genderová analýza učebnic "Občanské výchovy" (ve vztahu k povolání)
Gender analysis of Civics textbooks (in relation to choice of profession)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71694Identifiers
Study Information System: 127848
Collections
- Kvalifikační práce [6813]
Author
Advisor
Referee
Havelková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Učebnice, kurikulum, schvalovací doložka, gender, genderové stereotypy, výchova k občanství, volba další vzdělávací dráhy, volba povolání, školaKeywords (English)
Textbook (schoolbook), curriculum, approval clause, gender, gender stereotypes, civics education (citizenship education), choice of further education, choice of profession, primary schoolDiplomová práce "Genderová analýza učebnic (ve vztahu k volbě povolání)" předkládá genderovou analýzu tří učebnic "Výchovy k občanství" doporučené pro 8. ročník. Pozornost je věnována tomu, zda vybrané učebnice obsahují genderové stereotypy a genderové předsudky, které by mohly mít nějaký dopad na žáky a žákyně základních škol v jejich volbě dalšího vzdělávacího stupně, a tím potažmo i vliv na volbu jejich budoucího povolání. V této práci přistupuji ke vzdělávacímu systému, jako k jednomu ze zásadních socializačních nástrojů společnosti. Jako k instituci, která má moc udržovat genderové stereotypy, ale také má moc je měnit. V diplomové práci podrobuji ilustrace a text v učebnicích genderové optice, vycházím z kvalitativní a kvalitativní obsahové analýzy.
The goal of this master's thesis "Gender analysis of textbooks" (in relation to choice of profession) is to introduce a gender analysis of three textbooks "Civics Education" used in the 8th grade of primary schools. I focus on presence of gender stereotypes and gender prejudice that could influence a choice of further education of schoolboys and schoolgirls and therefore their choice of future profession. In the thesis I consider the general education system as one of the crucial socialization tool of the society. It represents an institution that keeps power to maintain gender stereotypes and at the same time has got the power to change them. I examine illustrations and texts of mentioned textbooks through gender optics, and using qualitative and quantitative analysis.