Kapitola o loutkách, loutkovitosti, manekýnech a jiné havěti u Michela de Ghelderode
The chapter about puppets, manequins and other creatures in theatre of Michel de Ghelderode
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7218Identifikátory
SIS: 27129
Kolekce
- Kvalifikační práce [23748]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlovský, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
20. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Kdo je Michel de Ghelderode a co víme o tvorbě majitele záhadně znějícího jména, které se jen zřídka objevuje na programu českých divadel? Dramatice frankofonního Vláma, vlastním jménem Adolph Adémar Martens (1898-1962), se v českém kontextu prozatím nedostalo velké pozornosti a ani ve světě nepatří zrovna k nejhranějším. O čem vypovídají hry autora, který měl být údajně v roce 1962 nominován na Nobelovu cenu a jemuž se někdy přezdívá "flanderský Shakespeare"? Proč podnítil zájem takových režisérů jako Jean-Louis Barrault, Peter Sellers či Peter Scherhaufer? Souběžnost i jistá paralela s tvorbou Antonina Artauda a zároveň jeho řazení až kamsi ke grotesce Alfréda Jarryho a bizarnost stínu, který se na první pohled nad touto postavou rozpíná, jsou výzvou.
The diploma work "The chapter about puppets, mannequins and other creatures in theatre of Michel de Ghelderode" presents in the beginning a short overview of life and work contexts of Michel de Ghelderode and a selection from literature. The main chapter treat a different approaches to aspect of puppet in the relation with a man in plays of author. These apects are analyzed mainly in formes of mannequin, automat, animal and others. This work concern certain concepts of mannequins from Bruno Schulz's work and the power of mannequin hiden in his man's "double" character. The chapters "Ghelderode in the world" and "Ghelderode in Czech republic" presents shortly a panorama of theatrical reception. The supplements (I-III) contains: I. Chronology of Michel de Ghelderode's plays, II. Bibliography of czech translations of his plays, III. List of theatre realizations of his plays in Czech repubic till these days.