Anticipace a Mulholland Drive Davida Lynche
The anticipation and Mulholland Drive by David Lynch
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7225Identifikátory
SIS: 27310
Kolekce
- Kvalifikační práce [23748]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prokopová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
22. 9. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá filmem Davida Lynche Mulholland Drive z hlediska anticipačních procesů, které probíhají v souvislosti s ním a při jeho percepci. V části o anticipacích ze strany autora čerpá z rozhovorů s režisérem, z teorie narace Davida Bordwella a z prací kostnické školy recepční estetiky. Z obou teoretických rámců vychází i v části o anticipacích ze strany příjemců, kde se věnuje zvlášť kritice a zvlášť divákům. Primárním zdrojovým materiálem této části jsou texty o Mulholland Drive, respektive divácké reakce na internetových fórech. Po kapitole o anticipacích z hlediska distribučního práce detailně rozebírá anticipační procesy probíhající při percepci filmu. Chápe film podle jeho většinové interpretace jako rozštěpený na dvě části, které analyzuje odděleně; dále se věnuje anticipacím na úrovni jednotlivých scén, motivů i filmu jako celku. Na závěr navrhuje model vysvětlující popularitu Lynchova díla napříč nejrůznějšími vrstvami diváků. Práce dochází k závěru, že anticipační procesy se v souvislosti s Mulholland Drive nejen objevují na mnoha úrovních, ale představují i jeden z důvodů jeho působivosti. Zvolený koncept analýzy filmu nikoliv za pomoci standardních interpretačních rámců, nýbrž prostřednictvím anticipačních procesů pak umožnil film vyložit komplexně a odhalil anticipaci jako jeho...
This thesis deals with David Lynch's Mulholland Drive from the viewpoint of anticipatory processes revolving around it and taking place in its perception. The part covering anticipations on behalf of the author stems from interviews with the director, David Bordwell's theory of narration and works of Constance School of reception aesthetics. These two theoretical frameworks provide basis also for the part covering anticipations on behalf of recipients, which treats critics and spectators separately. This part works with published texts on Mulholland Drive and spectators' opinions reflected in internet forums. After a chapter on anticipations from the distribution viewpoint this thesis analyses to a great detail anticipatory processes involved in the course of Mulholland Drive's perception. It understands the film as consisting from two parts, which it treats separately, and describes anticipations on the levels of scenes, motives, and the film as a whole. The thesis also comes up with a model explaining the popularity of Lynch's work across various spectator groups. Anticipatory processes not only run on the film's various levels but also co-influence its impact. Dealing with Mulholland Drive through anticipation provided for a complex analysis and revealed anticipation as its structural element.