Křesťanské zhodnocení montessoriovské a waldorfské pedagogiky
Christian appreciation of Montessori and Waldorf pedagogy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72400Identifiers
Study Information System: 134937
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Kuźniar, Mariusz
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
13. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
křesťanská edukace, dítě, montessoriovská pedagogika, waldorfská pedagogikaKeywords (English)
christian education, child, Montessori pedagogy, Waldorf pedagogyPráce v šesti kapitolách nejprve vysloví tezi o nutnosti se zabývat problémem úbytku kvality katolické výuky náboženství. Tomu je pak věnována druhá kapitola, která promýšlí jeho historii. Po kratší třetí kapitole, která pohovoří souhrnně alternativním školství je do tohoto produ zařazen analyticky zpracovaný rozbor montessoriovské a waldorfské pedagogiky. Zpracovává historii zakladatelů obou pedagogik a vztak k didaktickému trojúhelníku pedagog- učivo - žák. V šesté kapitole je provedena syntéza poznatků a vysloveny závěry o vztahu spiritualit ke křesťanství a využitelnosti pedagogických mětod. Klíčová slova Křesťanství, pedagogika, montessori, waldorfská, učitel, žák
Work in the six chapters first formulates thesis of the need to address the problem of loss of quality of teaching of the Catholic religion. This is then given to the second chapter, which carefully considers its history. After a brief third chapter which collectively will talk about alternative education speak collectively alternative education is included in this current analytical processing analysis Montessori and Waldorf education. It analysis processes the history of the founders of both pedagogies and the relation to the didactic triangle educator - curriculum - student. The sixth chapter is a synthesis of findings and draw conclusions about the relationship of spirituality to Christianity and usability of teaching methods. Keywords Christianity, education, Montessori, Waldorf, teacher, student