Úloha médií v rozhodování v charitativní pomoci potřebným
Role of the media in decision-making about charity to help the needy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72407Identifiers
Study Information System: 149726
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Sládek, Karel
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Applied Ethics
Department
Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality
Date of defense
18. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Média, společnost, manipulace, vliv, výzkum, charitaKeywords (English)
Media, society, manipulations, effect, research, charity"Úloha médií v rozhodování v charitativní pomoci potřebným" Tato práce se zabývá úlohou médií v rozhodování jednotlivce v souvislosti s charitativní činností v české společnosti. Teoretická část práce obrací pozornost na obě základní oblasti, tj. média a charitu. Část týkající se médií se snaží ukázat spojitost a vzájemné působení médií jako prostředků komunikace a společnosti jako objektu jejich působení a vlivu. Zabývá se prostředky komunikace a následnou proměnou společnosti. Práce nezapomíná ani na odpovědnost médií a s ní spojenou etiku médií. Oblast týkající se charity předkládá výstupní data z proběhlých výzkumů charitativní činnosti v České republice, informace o dárcovství a důvěryhodnosti institucí poskytujících pomoc potřebným. Závěr teoretické části je věnován spolupráci médií a charitativních organizací při organizaci nejvýznamnějších charitativních akcí. Praktická část je věnována vlastnímu průzkumu veřejného mínění formou dotazníkového šetření. V tomto šetření je kladen důraz na to, zda člověk přispívá na charitu a co je hlavním impulsem pro poskytování darů. Práce potvrzuje hypotézu, že média hrají významnou roli při rozhodování jednotlivce v charitativní pomoci potřebným.
"Role of the media in decision-making about charity to help the needy" This thesis deals with the role of media in decision-making of an individual relating to charitable activities in the Czech society. The theoretical part turns attention to both basic topics, ie, the media and charity. The part concerning the media tries to show the linkage and interaction of media, as means of communication, and society, as the object of their action and influence. It deals with means of communication and subsequent transformation of the society. The thesis does not forget to mention responsibility of the media and the related ethics of media. The part relating to the charity presents output data from realized research on the charity work in the Czech Republic, information on donations and on credibility of organizations providing assistance to the needy. Conclusion of the theoretical part focuses on cooperation of the media and charitable organizations in organizing the most significant charitable events. The practical part is devoted to the survey of public opinion itself through a questionnaire survey. In this investigation, the focus is on whether a person contributes to charity, and what the main impetus for a donation is. The thesis confirms the hypothesis that the media play an important role in...