Idea křížových výprav ve 14. století: Philippe de Mèzieres - Songe du Vieil Pelerin
Idea of the crusades in the 14th Century: Philippe de Mèzieres - Songe du Vieil Pelerin
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7272Identifiers
Study Information System: 62654
Collections
- Kvalifikační práce [23747]
Author
Advisor
Referee
Soukup, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Latin Studies
Department
Institute of Czech History
Date of defense
18. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Myšlenka křížových výprav zůstává ve 14. století stále živá. Po pádu Akkry roku 1291 nicméně historici v otázce přijetí kříže konstatují většinou jen pokračování ideálu. Projekty, výzvy a následné pokusy o křížová tažení do Orientu, podporované papežským stolcem a za účasti korunovaných hlav, se během 14. století proměňují ve "falešné" kruciáty. "Svatá výprava do zámoří" ztrácí svůj původní cíl - dobýt Jeruzalém. V době, kdy se nadšení pro křižácké ideály nenávratně přesouvá už jen na stránky příběhů z kronik, nachází myšlenka na záchranu Svatých míst horlivého obhájce a neúnavného propagátora ve Philippovi de Mézieres (1327-1405). Zasažen žalostným stavem Svatého města, přijal Boží poslání a rozhodl se svou životní a profesní dráhu cele zasvětit realizaci křížového tažení. Jeho literární vzdělanost, vojenské zkušenosti a diplomatické schopnosti mu otevřely cestu ke dvorům králů i papežů, kteří na jeho křižácké výzvy reagovali s větší či menší otevřeností a ochotou. Jedinečnost, hodnota a význam Philippovy alegorické skladby Songe du Vieil Pelerin (Sen Starého Poutníka, 1389)1 pro literaturu stejně jako pro historiografii či historickou antropologii spočívají v reflexi autorových vlastních zážitků a zkušeností. Sen jako alegorická vize putování s politickým, moralizujícím a propagačním posláním sice...
In the 14th century, the idea of the crusade remains still alive. After the falI of Acre in 1291, however, historians speak rather of continuation of an ideal. In fact, the crusading efforts of the popes and the princes became mostly the false crusades, without the interest of reaching the origina1 objective - the delivrance of the Holy Land. The idea of the crusade found an ardent indefatigable defender in Philippe de Mézieres (1327-1405). Joining the military expedition to the East, the twenty-year old little noble of Picardy visited the places of the Passion in Jerusalem. Profoundly touched by confrontation with the miserable condition of the ho ly places and after receiving a divine mission, he decided to found a new military order and consacred his life to the passagium generale for the delivrance of the Holy Land. He went trough various careers of a knight, of a royal and papal ambassador, of a royal chancelIor, councillor and tutor. His last years were spent by literary activity. Being a part of the Philippe's alI-life crusading propaganda, the extensive alIegorica1 composition Songe du Vieil Pelerin (the Dream oj the Old Pilgrim, 1389) should have reminded the French king Charles VI. of virtues of a good ruler and encourage him to make peace with England, to finish the schism and to reform the...