Rómové a jejich vzdělávání v českých zemích a na Slovensku
Gypsies and their education in Czech and Slovakia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7326Identifiers
Study Information System: 27182
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kremličková, Marta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
25. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce porovnává Českou republiku a Slovensko v přístupu k romskému etniku. Je zde popsán jejich příchod do srovnávaných států, postoje obyvatel a vládní politika, která byla vůči Romům v určitých historických obdobích uplatňována. Další část diplomové práce je změřena na způsoby vzdělávání romských dětí, které tyto státy v současnosti aplikují v praxi. Způsob, jakým budou Česká republika i Slovensko přistupovat ke vzdělávání romské populace v následujících letech je uveden v koncepcích MŠMT ČR "Strategie pro zlepšení vzdělávání romských dětí" a MŠ SR "Koncepcia integrovaného vzdelávania rómských detí a mládeže vrátane rozvoja stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania".
In my dissertation called "Gypsies and their education in Czech and Slovakia" I described and compared how Czech Republic and Slovakia approach to this ethnic minority. I chose these countries because oftheir geographic, cultural-historical and linquistical similarities, which in the past brought them together to one state. Now, when Czech Republic and Slovakia are sovereign states, we can find a lot of similar rules and lows in their legislature, education and how they approach to this ethnic. My dissertation describes history of gypsy ethnic; it maps in detail their walk-out from Asia, their migration to Europe and around Europe and their coming, moving and establishment in these countries. It compares positions ofthe population in each country, governrnent politics about gypsies in different time and possibilities how to integrate this ethnic minority to other population in these countries. The second part of my dissertation is about education possibilities of this ethnic minority, which these countries use in practice. I described methods, which help to integrate gypsy children in ordinary schools and altemative programs, which is not possible to use in general but which are used especially in areas with high concentration of gypsy population. There are comprehensive programmes in Czech Republic and...