Rekontextualizace a aktualizace vybraných Ježíšových podobenství pro účely katecheze
Recontextualisation and Actualisation of Selected Parables of Jesus for the Purpose of Catechism
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/73875/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73875Identifiers
Study Information System: 134812
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Liguš, Ján
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology in Combination with Psychosocial Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Ježíšova podobenství, katechetika, hermeneutika, psychologie,pedagogika, Matoušovo evangeliumKeywords (English)
Parables of Jesus, Catechism, Hermeneutics, Psychology, Pedagogy, Matthew's gospelDiplomová práce se zabývá rekontextualizací a aktualizací Ježíšových podobenství. V metodologické části jsou popsány katechetické metody a možnosti jejich spolupráce s vybranými vědami jako je didaktika, pedagogika, psychologie nebo hermeneutika. V neposlední řadě jsou rozvedeny pojmy alegorie, exegeze, metafora, a metonymie. Vlastní text zabývající se podobenstvími Nového zákona obsahuje charakteristiku podobenství jako literární formy, jeho vzniku, řádu stavby a významu. Podobenství jsou vybrána zejména v kontextu Matoušova evangelia. V práci je užito hlavně metody synchronní, ale také diachronní.
Thesis deals with rekontextualization and actualisation of Jesus's parables. The methodological part describes the catechetical methods and possibilities of cooperation with selected sciences such as didactics, pedagogy, psychology and hermeneutics. Moreover there are discussed concepts such as allegory, exegesis, metaphor and metonymy. Particular text dealing with the parables of the New Testament contains a characteristic of parable as a literary form, its origin, significance and its construction order. Parables are selected particularly in the context of Matthew's gospel. The thesis functions on the basis of synchronic methodology as well as diachronic one.