Maxmilián Pirner - Pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století
Maxmilian Pirner - The conception of allegory and symbol in the work of one artist on the end of 19th century
diploma thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74412Identifiers
Study Information System: 149736
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Wittlich, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Art History
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Maxmilián Pirner, alegorie, symbol, modernizace, symbolismusKeywords (English)
Maxmilian Pirner, allegory, symbol, modernization, symbolismDiplomová práce Maxmilián Pirner - pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století pojednává o tvorbě Maxmiliána Pirnera a jeho přístupech k alegorii a symbolu. Alegorický systém procházel na sklonku 19. století krizí, a proto na ni reagoval jeho modernizací. Modernizace systému v Pirnerově pojetí spočívala v postupném odklonu od tradiční alegorie směrem k mnohoznačnému symbolu. Práce se snaží odpovědět na otázku, jak tento proces probíhal a čím byl specifický. Jejím úkolem je na konkrétních dílech popsat Pirnerovu úlohu ve vývoji výtvarného umění od novoromantismu k symbolismu přelomu 19. a 20. století
The theses Maxmilian Pirner - The conception of allegory and symbol in the work of one artist on the end of 19th century discusses the work of Maxmilian Pirner and his attitudes to allegory and symbol. Becouse at the end of 19th century was the allegorical system in crisis, Pirner reflected it by its' modernization. The modernisation of system in his own conception consisted in gradual rejection of traditional allegory and admission of symbol. The these is trying to answer the question how this process came through and why it was unique. The main focus of the theses is to describe Pirners'role in the process of development in art since neoromantism to symbolism at the turn of 19th and 20th century.