Učitel jako reflektující praktik
Teacher as reflective practitioner
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74828Identifiers
Study Information System: 125291
Collections
- Kvalifikační práce [23836]
Author
Advisor
Referee
Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
14. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
sebereflexe, reflexe, učitel, vzdělávání učitelů, typy učení, metody a techniky reflexe a sebereflexe, model ALACTKeywords (English)
self-reflection, reflection, teacher, teacher's training, learning types, methods and techniques of reflection and self-reflection, model ALACTDiplomová práce Učitel jako reflektující praktik je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části je charakteristika základních pojmů souvisejících s reflexí, zabývá se problematikou vzdělávání budoucích učitelů i možnostmi učitelů, kteří jsou již součástí výchovně-vzdělávacího procesu. Jsou zde představeny nejběžněji používané techniky a metody reflexe a sebereflexe, ale i jiné, méně obvyklé. Cílem praktické části je analýza procesů reflexe a sebereflexe u učitelů středních škol gastronomických oborů. Práce porovnává reflektivní procesy mezi učiteli všeobecně vzdělávacích předmětů, odborných předmětů a odborného výcviku. Učitelé si význam reflektivního myšlení uvědomují, využívají metod reflexe a sebereflexe, i když se jedná především o reflexi intuitivní.
Diploma thesis Teacher as a reflective practitioner is divided into theoretical and practical parts. The aim of theoretical part is characteristics of basic concepts related to reflection, dealing with issues of teacher education and opportunities for teachers who have already participated in the educational process. It presents the most commonly used techniques and methods of reflection and self-reflection, but other less common ones have been mentioned as well. The aim of the practical part analyses the current situation of teachers as reflecting practitioners at secondary schools with gastronomic specialization. Diploma thesis compares reflective processes among teachers of general educational subjects, professional courses and training.