Využití prvků muzikoterapie ve výchovně-vzdělávacím procesu
Using the Elements of Music Therapy in the Educational Process
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75523Identifiers
Study Information System: 178191
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Pavla
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
23. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce je zaměřena na možnosti praktického využití prvků muzikoterapie ve školství a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji hudbě a muzikoterapii obecně. Čtenáři stručně přibližuji historii a vývoj muzikoterapie od jejích počátků až po možnosti studia v dnešní době. Dále se zamýšlím nad otázkami muzikoterapie ve školství, jakými způsoby může být hudba při výuce nápomocná, jaké muzikoterapeutické prvky a za jakým účelem se mohou v hodinách využívat. Na konci teoretické části srovnávám osobnost muzikoterapeuta a osobnost pedagoga. V praktické části nabízím konkrétní hry, které jsou rozděleny do tří oblastí: 1. Kolektiv, konflikt, prevence 2. Rozvíjení empatie, sebepoznání, poznávání druhých 3. Koncentrace x relaxace Poslední oddíl je věnován návštěvě ZŠ Libčická, ve které jsem měla možnost některé hry vyzkoušet v praxi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This work is focused on the possibility of incorporating practical elements of music therapy into education and is divided into both theoretical and practical sections. In the theoretical section, I will introduce the topics of music and music therapy in general. First, I will summarize for readers the history of music therapy progression, starting with its inception and leading up to its possible application to education in the present. Furthermore, I will discuss the ways in which music therapy can help address several issues in education; namely, the specific elements of music therapy that can be used within the classroom and for which purposes. At the end of the theoretical section, I will compare the personalities of the music therapist and the educationalist. In the practical section, I will introduce several particular activities related to music therapy, which are divided into three categories: 1. Society, conflict, prevention 2. Developing empathy, self-knowledge, getting to know others 3. Concentration x relaxation The last section is dedicated to my visit at Libčická elementary school, where I had the chance to try these activities in practice. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)