Reflexe a popularizace archeologie v médiích
Reflection and popularization of archaeology in the mass media
diploma thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75698Identifiers
Study Information System: 108063
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Consultant
Šámal, Zdeněk
Referee
Popelka, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Prehistoric and Early Medieval Archeology
Department
Institute of Archaeology
Date of defense
15. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
archeologie, hromadné sdělovací prostředky, novinář, denní tisk, veřejnost, propagace, popularizace, infotainment, formování veřejného míněníKeywords (English)
archaeology, mass media, journalist, daily press, publicity, promotion, popularization, infotainment public opinionPráce se zabývá analýzou archeologických témat publikovaných od 1. ledna 2014 do 31. prosince 2014 ve vybraných českých médiích, a to v denících Právo, Lidové noviny, Hospodářské noviny, Mladá fronta DNES, dále je zpracován bulvární deník Blesk a online mutace všech výše zmíněných deníků - www.novinky.cz, www.lidovky.cz, www.iHNed.cz, www.idnes.cz, www.denik.cz a www.blesk.cz. Na základě rozboru otištěných článků vyexportovaných z mediální databáze společnosti NEWTON Media, a.s. a online dotazníků, které vyplňovali jak novináři a novinářky, tak archeologové a archeoložky, jsem v práci definovala základní pravidla vzájemné komunikace mezi archeology a novináři, včetně komunikačních úskalí, ke kterým může při střetu těchto dvou světů dojít. Diplomová práce rovněž obsahuje databázi redakcí a aktivních novinářů a novinářek, kteří se danou problematikou zabývají, včetně kontaktů na ně, pro usnadnění práce archeologů při snaze o medializaci vlastních výzkumů a řady dalších archeologických projektů. Klíčová slova Archeologie, hromadné sdělovací prostředky, denní tisk, veřejnost, infotainment, novinář, noviny, komunikace, medializace, popularizace
The paper analyzes the archaeological topics published from the 1st January 2014 until the last day of the 2014 in selected Czech media, specifically in the newspapers called Právo, Hospodářské noviny, Mladá fronta Dnes. Examined is also tabloid Blesk. Included are also their online portals - www.novinky.cz, www.lidovky.cz, www.iHNed.cz, www.idnes.cz, www.denik.cz and www.blesk.cz. Based on the analysis reproduced articles exported from the media database and based on the online questionnaires that were used to question journalists and archaeologists redefined the basic rules of communication between them, including communication difficulties which may arise during common cooperation. The thesis also contains a database of the editors and active journalists who deal with such problems, including their work contacts, to facilitate the work of archaeologists attempt at media coverage of their own research, and many other archaeological projects. Keywords Archaeology, mass media, daily press, publicity, infotainment, journalist, newspaper, communication, medialisation, popularization