Hodnocení posturografických parametrů po terapii Vojtovou reflexní lokomocí a systémem aktivních videoher u pacientů s dětskou mozkovou obrnou
Evaluation of posturography after Vojta therapy and active video game in children with cerebral palsy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76263Identifikátory
SIS: 175013
Kolekce
- Kvalifikační práce [1780]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pospíšilová, Mariana
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
30. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cíl: Cílem diplomové práce je zhodnotit a porovnat vliv terapie Vojtovou reflexní lokomocí (VRL) a systémem aktivních videoher Nintendo Wii u dětí s lehkou formou dětské mozkové obrny. Metodika: Výzkumný soubor zahrnoval 8 pacientů s dětskou mozkovou obrnou. Pacienti byli rozděleni do dvou skupin. V první fázi výzkumu podstoupila jedna skupina terapii VRL, druhá skupina absolvovala terapii systémem Nintendo Wii. V druhé fázi se skupiny vyměnily (každý pacient prošel oběma typy terapie). Na začátku a konci každé fáze proběhlo měření posturografických parametrů na přístroji Balance Master. Výsledky: Efekt terapie Vojtovou reflexní lokomocí byl sledován v testech Limits Of Stability, Rhytmic Weight Shift a Walk Across, ale výsledné hodnoty nebyly statisticky signifikantní. Po terapii s využitím systému Nintendo Wii byla zjištěna signifikantní změna v testu Rhytmic Weight Shift. Rozdíl v efektu terapií byl zjištěn v testu Limits of Stability a Rhytmic Weight Shift. Závěr: Ukazuje se, že terapie VRL má vliv na rychlostní komponentu pohybu, zatímco terapie s využitím Nintendo Wii zlepšuje korovou kontrolu stranového přenášení váhy.
Aim: The aim of this thesis is to evaluate and compare the effect of therapy Vojta method (VRL) and active videogames Nintendo Wii at children with mild celebral palsy. Methodology: The research sample included eight patients with cerebral palsy. Patients were divided into two groups. In the first phase of the research, one group underwent therapy VRL, one group received treatment Nintendo Wii. In the second phase, the group exchanged (each patient underwent both types of therapy). There were posturography measurements parameters at the beginning and at the end of each phase on the Balance Master instrument. Results: The effect of therapy Vojta method was observed in tests Limits Of Stability, Rhytmic Weight Shift and Walk Across, but the resulting values were not statistically significant. After treatment with the use of Nintendo Wii the significant change was detected in test Rhytmic Weight Shift. The difference in the effect of therapy was observed in Test Limits of Stability and Rhytmic Weight Shift. Conclusion: It appears that VRL therapy has an effect on the speed component of motor performance, while therapy with Nintendo Wii affects the lateral shifting of the weight in patients with cerebral palsy.