Temnota jako metafora ve filmu noir
Darkness as a Metaphor in Film Noir
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76276Identifiers
Study Information System: 159461
Collections
- Kvalifikační práce [6813]
Author
Advisor
Referee
Řehořová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
2. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Film noir, metafora, místa nedourčenosti, Paul Ricoeur, prázdná místa, temnota, temnota a obraz, otevřené dílo, třetí smyslKeywords (English)
Darkness, darkness and picture, film noir, gaps, metaphor, Paul Ricoeur, places of indeterminacy, open work, third meaningDiplomová práce Temnota jako metafora ve filmu noir zkoumá motiv temnoty ve filmu noir. Temnota není jen formálním, ale také metaforickým vehikulem sdělení, které funguje pouze jako významový rámec a je proto při jeho "čtení" nutné vynaložit interpretační úsilí. Teoreticky se práce opírá o tzv. živou metaforu Paula Ricoeura, jež proměňuje dosavadní významy a vyvolává interpretační aktivity, a také o konceptualizaci otevřenosti textu směrem k příjemci, která je zastoupena teoriemi míst nedourčenosti Romana Ingardena, prázdných míst Wolfganga Isera a otevřeného díla Umberta Eca. Hypotézou je předpoklad, že se film noir dá chápat způsobem, že divákům přináší změnu vjemu, respektive novou vizuální zkušenost, jež do té doby ve filmu nebyla a která směřuje k vnímání "třetího smyslu". Práce poskytuje analýzy filmů noir a poukazuje na jejich specifické narativní a stylistické prvky. Zkoumání vztahuje také k dějinám temnoty v obrazové kultuře, přičemž se ptá, zda lze tradiční stereotypy oddělit od nepredestinované smyslové zkušenosti.
The thesis Darkness as a Metaphor in Film Noir explores the theme of darkness in film noir. Darkness is not merely formal, but also metaphorical communication vehicle, which works as a semantic framework and therefore when "reading" interpretive efforts have to be expended. In question of theory the thesis is based on Paul Ricoeur's living metaphor that transmute existing meanings and causes interpretive activities, as well as on conceptualization of the text openness towards the recipient, which is represented by theories of Roman Ingarden's places of indeterminacy, Wolfgang Iser's gaps, and Umberto Eco's open work. The hypothesis is the presumption that film noir can be understood in a way that it brings to viewers a change of perception, or a new visual experience, which was not present in cinema until then and which leads to the perception of "third sense". The thesis provides analyses of film noir movies and highlights their specific narrative and stylistic elements. The research also refers to the history of darkness in visual culture, while asking whether the traditional stereotypes can be separated from the inevitable sensual experience.