Český a slovenský horor: pronikání žánru v letech 1990 - 2015
Czech & Slovak horror: (the) spreading of the genre in years 1990 - 2015
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76449Identifiers
Study Information System: 155586
Collections
- Kvalifikační práce [23749]
Author
Advisor
Referee
Čeněk, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
10. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
žánrová teorie národní kinematografie česká kinematografie slovenská kinematografie hororový žánr hraný film paracinemaKeywords (English)
genre theory national cinema Czech cinema Slovak cinema horror genre motion picture paracinemaTématem této bakalářské diplomové práce je výskyt struktur hororového filmu v kinematografii České a Slovenské republiky. Cílem práce je zkoumání a popis mechanismů ohledně přechodu mezinárodně sdíleného žánrového konceptu do národní kinematografie. Zaměřuji se na filmovou produkci od roku 1990 do současnosti, která získala skrze označování v distribuci, kritickou reflexi či diváckou odezvu status hororu nebo alespoň hybridní formy, jež znaky daného žánru částečně nese. Na vybraných příkladech demonstruji, jakým způsobem ze zahraničí převzaté struktury pronikají do tuzemských filmů a jak ovlivňují jejich čtení v oficiální kultuře. Zároveň se věnuji opomíjené oblasti žánrových komunit, které se k národní kinematografii staví opozičně.
The topic od this bachelor thesis is the occurrence of horror film's structures in the Czech and Slovak cinema. The aims are to research and describe mechanisms of international genre concept's transition into the national cinema. I focus on the film production since 1990 up to the present, which gained horror label (or the labels of horror genre hybrid) by its distribution markers, critical analysis or spectators' response. On the representative examples I demonstrate in which form are spreading the structures adopted from abroad into local movies and how they affect movies' meaning in official culture. On the other hand I follow often ignored genre communities, which take conflicting positions towards the national cinema.