Přístupy počítačového vnímání hudebních nahrávek
Approaches to computer cognition of musical recordings
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7678Identifiers
Study Information System: 44066
Collections
- Kvalifikační práce [11330]
Author
Advisor
Referee
Obdržálek, David
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
18. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
V práci procházíme jednotlivá stádia vnímání skutečných hudebních signálů člověkem, vytváříme jejich modely a diskutujeme jejich implementaci. V úvodních kapitolách porovnáváme časově-frekvenční reprezentace a jejich rozklad na sinusové tóny a zbytkový šum. Kombinujeme různé přístupy k pospojování sinusových tónů do trajektorií. Dále se zabýváme metodami hledání parametrů not z trajektorií a metodami pro klasifi kaci hudebních nástrojů. V závěru se zaměřujeme na globální hudebně teoretické vlastnosti nahrávek, jako je tempo, melodické fráze, akordický doprovod nebo tónina.
In our study we deal with various stages of human cognition of real-life musical signals, create their models and discuss their implementation. The rst part compares time-frequency representations and their factorization into sinusoids and background noise. We combine various approaches to coupling sinusoids into trajectories. Next we examine methods for the estimation of note parameters from trajectories and methods for musical instrument classi cation. The nal part focuses on global music-theoretical features of recordings such as tempo, melodic phrases, chord accompaniment or key.