Úprava, ověření, standardizace a příprava pro vydání aktualizované projektivní metody PFT (C-W) pro dospělé
Editing, validation, standardization and preparation forpublication of an updated projective method PFT (C-W)for adults
dissertation thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77980Identifiers
Study Information System: 105597
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Obereignerů, Radko
Niederlová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Clinical Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
11. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
agrese, frustrace, projektivní metoda, Rosenzweigův obrázkový frustrační test, příručkaKeywords (English)
aggression, frustration, projective method, Rosenzweig P-F Study, user's manualRosenzweigův obrázkový frustrační test (PFT) pro dospělé neměl nikdy vytvořeny normy na české populaci. Od doby, kdy vznikl, jeho grafický podnětový materiál velmi zestárl a stal se téměř nepoužitelným. Tato práce si klade za cíl seznámit čtenáře s metodou PFT a následně představit novou verzi pro dospělé PFT (C-W) připravenou pro vydání. Součástí nové sady je také forma předkládaná na samostatných kartách. Vedle již dříve ověřované validity a test-retest reliability byla také zkoumána reliabilita metodou shody nezávislého hodnocení dvou hodnotitelů. Standardizace byla provedena na vzorku 300 osob ve věku 18 až 81 let. Nové normy byly vytvořeny pro faktory, kategorie, S-E vzorce a GCR. Upraveno bylo také vyhodnocení testu. Klíčová slova: agrese, frustrace, projektivní metoda, Rosenzweigův obrázkový frustrační test, příručka
The Rosenzweig Picture Frustration Study for adults has never had any created norms in terms of Czech population. Since the time of creation its graphical stimulus material became old and nearly unusable. The purpose of this text is to show the method P-F Study to the readers and than to introduce new version for adults PFT (C-W) prepared for publication. There is also a version presented on separate cards, which is part of the new set. The validity and test-retest reliability was verified previously, but reliability was also examined by agreement of two independent evaluators. The standardisation was realized on the sample of 300 persons in age from 18 to 81 years. The new norms were created for factors, categories, S-E patterns and GCR. Also the scoring and compilation of the scoring blank was adapted. Key words: aggression, frustration, projective method, Rosenzweig P-F Study, user's manual