Podnikatelská etika ve farmaceutických firmách
Business Ethics in Pharmaceutical Companies
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79085Identifiers
Study Information System: 141620
Collections
- Kvalifikační práce [6674]
Author
Advisor
Referee
Dohnal, František
Faculty / Institute
Faculty of Pharmacy in Hradec Králové
Discipline
Pharmacy
Department
Department of Social and Clinical Pharmacy
Date of defense
22. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Farmaceutická fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
etika ve zdravotnictví, etika v podnikání, etický kodex, společenská odpovědnost firemKeywords (English)
ethics in healthcare, business ethics, code of ethics, corporate social responsibilityTato diplomová práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část podává přehled základních pojmů souvisejících s etikou a podnikatelskou etikou. Dále popisuje podnikatelskou etiku a etické nástroje a metody tvořící etický program podniku. V praktické části pak analyzuje etické programy farmaceutických firem v České republice, využití jednotlivých nástrojů a metod, včetně jejich implementace do podnikových činností. K získání dat bylo využito dotazníkové šetření mezi farmaceutickými firmami. Vytvořený dotazník se zaměřoval na subjektivní vnímání etiky, obecné znalosti z oblasti podnikatelské etiky a na konkrétní etický program v dané firmě. Tento průzkum byl průzkumem pilotním a může sloužit jako podklad pro další studie. Výsledky naznačují nedokonalou komplexnost etických programů firem a nedostatky zejména ve využití organizačních struktur na podporu etiky, monitoringu a reportování a také analýzy stakeholderů. Klíčová slova: etika, podnikatelská etika, farmacie, farmaceutické firmy, Česká republika
The diploma thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part gives a general overview of the basic terms related to the ethics and the business ethics. It also describes business ethics and ethical tools and methods constituting ethics programme of the company. In the practical part it analyzes ethics programme of the farmaceutical companies in the Czech Republic, their using of the ethical tools and methods including their implementation into the daily practice. It uses questionnaires to obtain the data. Created questionnaire is focused on the subjective perception of ethics, the knowledge of the business ethics and the detailed ethics programme in the company. This survey serves as pilot study and it can be used for other researches. The results indicate insufficient complexity of ethics programme of pharmaceutical companies and deficiences especially in the ethical organizational structure to support ethics, in the monitoring and reporting and in the stakeholder analysis. Key words: ethics, business ethics, pharmacy, pharmaceutical companies, Czech Republic