Vztah Já a Ty, smrt a nesmrtelnost v díle Gabriela Marcela
I and Thou Relationship. Death and Immortality in the Work of Gabriel Marcel
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79659Identifiers
Study Information System: 121007
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Zdeněk
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social and Charity Work
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konkrétní filosofie,bytí, vtělení, vztah Já a Ty, smrt, nesmrtelnost, tvořivá věrnost, nadějeKeywords (English)
concrete philosophy, being, incarnation, I and Thou relationship, death, immortality, creative fidelity,hopeMá práce se zabývá významným francouzským myslitelem a dramatikem Gabrielem Marcelem a tvoří jí čtyři tématické okruhy. První část je zaměřena na základní stanoviska Marcelovy "konkrétní" filosofie a jeho postoj ke křesťanství a toleranci vůči nevěřícím. Druhá část detailněji rozebírá povahu jeho "konkrétní" filosofie, která je založena na vztahu k podstatě našeho bytí(2) a ukazuje cestu směřující k bytí skrze naší existenci(2.1.)odmítnutím vlastnického modu "míti"(2.1.1. Tato část je zakončena jedinečnou Marcelovou koncepcí těla a "vtěleného bytí"(2.2), které nalézá svou pravou hodnotu v setkání s druhým člověkem(2.3.) Třetí část pojednává o Marcelově základní koncepci Já-Ty, o jejim vzniku, způsobu a podmínkách(3.1).Dále ukazuje na rozdíl mezi skutečným vztahem Já-Ty a předmětným vztahem Já- On(3.2)a tím i na rozdílný způsob náležení a disponability(3.2.1). Čtvrtá část je pak vygradováním celé mé práce. Zaměřuje se na Marcelovo pojetí smrti a nesmrtelnosti(4), na jeho blízkost s básníkem Rilkem(4.1). Zároveň ukazuje současný "narušený" svět jako odraz beznaděje a strachu ze smrti(4.2) a na způsob, jak smrt v její definitivní podobě překonat díky lásce k druhému, která je výrazem "přítomnosti" a věrnosti(4.3) Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
1 Abstract anglicky The topic of my thesis is the important French thinker and playwright Gabriel Marcel. It is divided into four parts. The first part focuses on the main premises of Marcel's "concrete" philosophy and his position towards Christianity and tolerance to non-believers. The second part describes in details his "concrete" philosophy. It is based on the relation to the essence of our being (2) and shows the way, which leads to being through our existence (2.1) by rejecting the mode of possessing "to have" (2.1.1). This part concludes with Marcel's unique concept of body and embodiment (2.2),that finds its true value in encounter with other human being (2.3) The third part deals with Marcel's main relationship concept I-Thou, about its creation, modes and conditions (3.1). Further it shows the difference between real I-Thou relationship and objective I-It relationship (3.2). And different ways of pertaining and disponability(3.2.1). The fourth part is the main point of my thesis. It focuses on Marcel's concept of death and immortality (4.), on his similarity with poet Rilke (4.1). It also shows present "broken world" as a reflection of hopelessness and fear of death (4.2). It also shows how to overcome death in its definitive form by love to other human being, that is the expression "presence"...