Analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách
Exploring the Process of Reading in Modern Standard Arabic
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/80025/thumbnail.png?sequence=10&isAllowed=y)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80025Identifiers
Study Information System: 104483
Collections
- Kvalifikační práce [23795]
Author
Advisor
Consultant
Mothejzíková, Jarmila
Referee
Zemánek, Petr
Gažáková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Foreign Language Teaching
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
19. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
moderní spisovná arabština, arabština jako cizí jazyk, konstrukt čtení, čtení s porozuměním, testování jazykové způsobilosti, hlasité čtení, strategie čtení, hlasité myšlení, verbální protokoly, validitaKeywords (English)
Modern Standard Arabic, Arabic as a second language, construct of reading, reading comprehension, proficiency testing, reading aloud, reading strategies, think aloud, verbal protocols, validityTato disertační práce představuje výsledky výzkumného projektu, jehož hlavním cílem je analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách. Projekt vychází z platformy smíšeného výzkumu a jako hlavní metodou pro sběr kvalitativních dat používá metodu tzv. hlasitého myšlení, jejímž prostřednictvím jsou zaznamenávány myšlenkové pochody studentů arabštiny jako cizího jazyka při plnění testových úloh ze čtení. Analýza získaných verbálních protokolů je zaměřena na zkoumání strategií čtení, které používají úspěšní i neúspěšní studenti, přičemž měřítkem jejich úspěchu je výsledek u testu. Na pozadí této analýzy jsou posléze diskutována specifika vyabstrahovaných kategorií strategií čtení. Klíčová slova: moderní spisovná arabština, arabština jako cizí jazyk, konstrukt čtení, čtení s porozuměním, testování jazykové způsobilosti, hlasité čtení, strategie čtení, hlasité myšlení, verbální protokoly, validita.
(English) The dissertation presents the findings of a mixed method research project aimed at analysing the process of reading in Modern Standard Arabic. Think aloud method represents the main instrument for collecting qualitative data in the form of verbal reports that the students produce while taking a test of reading comprehension. The test is used as an instrument for distinguishing good and poor readers whose reading strategies are analysed using protocol analyses. The resulting codes of reading strategies are then categorized and their specificities are discussed at length. Key words: Modern Standard Arabic, Arabic as a second language, construct of reading, reading comprehension, proficiency testing, reading aloud, reading strategies, think aloud, verbal protocols, validity.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vybrané aktivizační metody práce s textem v multikulturní výchově
Defence status: DEFENDEDNouzáková, Barbora (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Date of defense: 19. 1. 2021Tato práce se zabývá aktivizačními metodami v multikulturní výchově. Pozornost je zaměřena zejména na práci s textem. Teoretická část se proto věnuje multikulturní výchově, čtení, textu a základním pojmům, které se k nim ... -
Pro-čtenářské klima v rodině a jeho vliv na čtení českých žáků prvních tříd
Defence status: DEFENDEDKrejcarová, Klára (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 3. 9. 2024(česky) Tato bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného čtenářského klimatu na čtení u dětí v první třídě základní školy. Cílem práce bylo na základě rešerše literatury identifikovat jednotlivé dimenze pro- čtenářského ... -
Tiché čtení s porozuměním u žáků 5. ročníků
Defence status: RECOGNIZEDHoždorová, Zuzana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Date of defense: 3. 4. 2018Předkládaná diplomová práce se zabývá zmapováním modu tichého čtení s porozuměním u žáků pátých ročníků. Práce je tradičně rozdělena na dvě části - na část teoretickou a empirickou. V teoretické části se práce zabývá teorií ...