Manýristické tapiserie v České republice
Mannerist Tapestries in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81009Identifikátory
SIS: 166139
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zlatohlávek, Martin
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
manýrismus, tapiserie, nástěnné koberce, užité umění 16. století, umělecké sbírkyKlíčová slova (anglicky)
Mannerism, Tapestry, Decorative arts of the 16th Century, Art Collections from the Czech RepublicDiplomová práce Manýristické tapiserie v České Republice mapuje výskyt těchto koberců v českých muzeích a zámcích. Doposud nebyla problematice v naší, ani světové literatuře věnována dostatečná pozornost a při zmínkách o těchto kobercích často dochází k směšování termínů "pozdní renesance", "raný barok" a "manýrismus". Je tedy nezbytnou součástí práce pokusit se definovat pojem "manýristická tapiserie" a to především průzkumem kulturněhistorickým, sociálním, aplikováním formální analýzy a datace komparací. Po teoretické části, která umožňuje zařazení, či naopak vyřazení koberců z manýristického okruhu, je pozornost zaměřena na hlavní část. Ta se zabývá katalogový zpracováním koberců po jednotlivých sbírkách, jejich nabytí a jejich zařazení do evropského kontextu. Klíčová slova manýrismus, tapiserie, nástěnné koberce, užité umění 16. století, umělecké sbírky
The thesis Mannerist Tapestries in the Czech Republic is focusing on the topic of mannerist tapestries in the Czech Republic. So far this subject remains, in both czech and foreign professional literature, without any greater attention and if the topic is mentioned, the expressions "late renaissance", "mannerism" and "early baroque" are very often mixed. For this reason, it is necessary to define "mannerist tapestry", based on formal analysis, comparison and focusing on cultural-historical background. After this theoretical part, it will be possible to place certain tapestries to this very short art period or vice versa to exclude them. The main part is focused on mannerist tapestries from the castles, museums, ect. of the Czech Republic and their inclusion in the European context. Key words Mannerism, Tapestry, Decorative arts of the16th century, Art collections from the Czech Republic