Modlitba v katechezi a v náboženské výchově dětí předškolního věku
Education believers preschool children to pray
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81099Identifikátory
SIS: 166754
Kolekce
- Kvalifikační práce [2254]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zimmermannová, Marie
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pastorálních oborů a právních věd
Datum obhajoby
15. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
výchova, víra, dítě, modlitbaKlíčová slova (anglicky)
education, faith, child, prayTato diplomová práce je zaměřena na výchovu věřících dětí v období předškolního věku k modlitbě. Připomeneme podstatu křesťanské víry a způsob, jakým se probouzí a vyvíjí víra dítěte spolu s vývojem představ o Bohu. Za pomoci psychologie náboženství se pokusíme pojednat o duševním vývoji dítěte podle P. Říčana, M. Vágnerové, dále podle teorie E. H. Eriksona a zamyslíme se nad "stádií víry" dítěte podle J. W. Fowlera. Dále se zaměříme na představy a zkušenosti dítěte s Bohem v souvislosti s modlitbou, jak je představují někteří autoři, jako jsou například K. Tilmann, S. Cavalletti a Ch. Ponsardová. V další části práce se budeme zabývat výchovou dítěte k modlitbě. Zmíníme zde klíčové pojmy, kterými jsou modlitba, křesťanská víra, dále farnost, rodina a církevní mateřská škola jako přednostní místa výchovy dětí k modlitbě. V závěrečné části se pokusíme načrtnout praktická doporučení při výchově dětí k modlitbě. Klíčová slova modlitba, katecheze, křesťanská víra, výchova dítěte, rodina, farnost, vývoj osobnosti Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis is focused on upbringing the Christian children in the preschool age to prayer. We will recall the essence of the Christian faith and the way faith of a child awakens and develops, along with the progression of its ideas about God. With the help of the psychology of religion we will try to discuss the mental development of a child according to P. Říčan, M. Vágnerová, followed by E. H. Erikson's theory and we will consider "the stages of faith" of a child by J. W. Fowler. Then we will focus on the child's images and experiences with God in the context of prayer, as it is presented by some authors, such as K. Tilmann, S. Cavalletto and Ch. Ponsard. In the next part we will deal with upbringing a child to prayer. There we will mention the key concepts, which are prayer, the Christian faith, as a well as parish, family and catholic kindergarten as the preferred places of education of children to the prayer. In the final part, we will try to outline practical recommendations for upbringing children to the prayer. Keywords prayer, catechesis, faith, child education, family, parish, personality development Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)