Malířská výzdoba zámku Bučovice ve 2. pol. 16. století: recepce benátských vzorů
The unique painting decoration of the Bučovice chateau in the second half of the 16th century: reception of Venetian models
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81334Identifikátory
SIS: 102215
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Vedoucí práce
Oponent práce
Jakubec, Ondřej
Waisser, Pavel
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
6. 10. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
zámek v Bučovicích, Jan Šembera Černohorský z Boskovic, Jacopo Strada, italské vzory, Giulio Romano, Paolo Veronese, výzdobný systémKlíčová slova (anglicky)
Chateau Bučovice, Jan Šembera Černohorský z Boskovic, Jacopo Strada, italian models, Giulio Romano, Paolo Veronese, the system of decorationNástěnná malířská výzdoba pěti bučovických sálů se v minulosti chápala především jako uplatnění kopií několika zjištěných vzorů. V souvislosti s pobytem Jacopa Strady v Bučovicích lze soudit, že se antikvář měl patrně setkat se Šemberou a nabídnout mu či přímo prodat nějaké předlohy pro výzdobu vnitřních prostor zámku. Strada se od přestěhování císařského dvora do Prahy a po ztrátě privilegovaného postavení u císaře Rudolfa II. snažil zprostředkovat předměty svých sbírek nejrůznějším šlechticům. Šemberova potřeba a touha po reprezentativních místnostech hodných rodu Boskoviců tak mohla Stradovi vyhovovat, a tím ochotněji se s ním chtěl potkat. Strada tak pomohl Šemberovi upozornit na význam jeho rodu. Vztažení na něj je patrné hned v první místnosti, kde nade dveře bohatě zdobeného Císařského sálu byl umístěn erb Boskoviců se stříbrným sedmizubým hřebenem na červeném poli. O Stradově sběratelské činnosti se dovídáme především z různých pramenů, ale určení konkrétních předmětů z jeho vlastnictví se již jen obtížně dohledává. Z malého množství dokumentovaných děl a zpráv současníků si lze částečně udělat představu, s kým se stýkal a čí díla obdivoval a sbíral. Ve výmalbě bučovického zámku lze najít čtyři momenty: benátské vzory, kopírování antických kompozic, reakce na výzdobu mantovského Palazzo Te...
This thesis deals with wall paintings of Italian character in Bu ovice Chateau in Moravia, Czech Republic. The unique wall paintings were created on impulse of Moravian aristocrat and owner of the castle - Jan Šembera ernohorský of Boskovice - in the last twenty years of the 16th century. This time represents a golden age of wall painting in the Czech lands; however, it rather reflects Italian Mannerism than the Renaissance. The paintings are situated in five rooms in the ground floor of the castle; they should refer to the level of education, nobility and wealth of the donator, Jan Šembera. Thanks to a connection of paintings, statues and stuccos the decoration of all five rooms created a unique complex. This demonstrates Šembera's ambitions - he wanted to own a richly decorated representative castle. Jacopo Strada, once an imperial Antiquarian, stayed in the Bu ovice Chateau; the stay might have been connected with his mercantile activity. He probably enabled Šembera to achieve that goal - he could have provided the Šembera's artists with Italian models and created the decoration system of five rooms. Strada made a concept of the room decoration performing various epitomes. The concept of Strada reflected the artworks of Venetian painter Paolo Veronese, the artworks of Giulio Romano and his...